• Lisa77

tarmprolaps....hjälp!!

Min son har varit trög i magen sedan han var liten (eller mindre) de senaste två månaderna har det 2 gånger hänt att lite av tarmen tittat ut när han bajsat. Jag har då tagit en ren, kall trasa och kylt ner det en kort stund sedan har det gått bara att trycka in det igen. Det låter hemskt - ja, jag vet.
    Det har hänt när han suttit länge på toa och det har varit 'tjocka' korvar.
    Det har inträffat på fredagar båda gånger och jag känner inte att jag vill sitta på akuten en hel helg pga det eftersom han inte har ont eller så. Men sedan har det som sagt varit 2 månader sedan, tills det hände igen idag. Så nu är det ett par dagar till måndag och jag vill höra om någon annan drabbats av detsamma? Vad gjordes och har ni några tips?
    Jag försöker 'smörja' maten lite extra när jag kan och ge vitt bröd bara på morgonen, sedan knäckebröd. Mycket frukt osv.

Ni som tycker jag är en dålig mor för att jag inte gått till sjukhuset m honom, bespara er att skriva. Det dåliga samvetet finns redan!

Ni som har tips, råd och erfarenhet; dela gärna med er!

Kram och trevlig helg!

• Svar på tråden tarmprolaps....hjälp!!
  • Rosenöga

Hur gammal är sonen? Har han haft så där trög mage hela tiden kan det vara t ex komjölksallergi. Det kan ge antingen diarre eller trög mage. Det är nog bäst att söka hjälp för det är väl inte så bra om det händer flera gånger att det blir så som du beskriver. Gör det sedan ont så går de och håller sig och då blir det ännu värre. Blir liksom en ond cirkel då.

Det finns ju Lactulos som man kan ge om de har trög mage utan orsak.

• Lisa77

...och lactulos finns receptfritt på apoteket, eller?
    Ska försöka ringa vår läkare - och komma fram- på måndag. Vår barnsköterska på bvc är helt värdelös, så henne vill jag inte ens prata med...

men tack ska du ha!

• Lisa77

jo, han är snart tre år gammal!

• Rosenöga

Ja, det är receptfritt men det står i FASS att om man ska ge det till barn bör läkare ordinera det.

Svar på tråden tarmprolaps....hjälp!!