• Anonym

Nässpray under graviditet??

Hur är det med det egentligen?? Jag har även i vanliga fall lätt att överanvända avsvällande nässpray (t.ex nezeril, nasin). Nu när jag är gravid är nästäppan värre än någonsin! Jag vet att man inte ska använda avsvällande nässpray mer än 10 dagar i följd och jag försöker verkligen att inte använda den så mkt, men i nuläget blir det ändå minst 3 ggr per dygn. Jag får panik när jag är helt täppt i näsan! Kan absolut inte sova, får huvudvärk, blir alldeles orkeslös. Har provat med saltvattenlösning (renässans spray), sova med öppet fönster, vattenånga, inget hjälper förutom vanlig nässpray! Att mina slämhinnor tar stryk förstår jag ju, men hur är det med bebisen om man använder nässpray länge??? Kan bebisen ta skada av det?? Är i v 28 nu... Är det någon annan som haft liknande problem och vad har ni fått för råd??

• Svar på tråden Nässpray under graviditet??
  • ying yang

Bebisen tar ingen skada, det är bara din näsa som gör.

• Anonym

Fråga din bm om kortisonnässpray. Det fick jag när jag var gravid, mot nästäppa.

• Anonym

Kanske ska fråga efter det... men kortison är väl inte heller så bra???

• Anonym

Jo, kortison kan man ta i viss mängd. Jag fick både kortisonsprutor mot ledvärk och kortisonnässpray när jag väntade barn.

Men det bästa är att prata med din Bm du har, om det.

Vanlig nässpray är inte heller farligt för fostret, men det är beroendeframkallande för dig. Så det kan vara svårt att vänja sig av med den.

• tsunami

Jag har alltid problem med täppt näsa. Vid graviditeterna blev det ännu värre. Jag minns inte vilken vecka jag var i innan jag fick "ok" av min bm att använda Rhinocort aqua(kortisonspray), kanske v 20. Hör efter med din bm. Så som jag minns det, var det visst inte så bra att använda den alldeles i början när allt bildas, men sedan när bebisen bara växer till, går det bra. Lycka till!

• Anonym (Täppt)

Har precis fött mitt barn och har sedan ett par ÅR tillbaka använt nässpray. (Det började med att jag var förkyld och sen kunde jag inte sluta använda nässprayen).

Så under graviditeten märkte jag att täppan blev än värre och min nässpray-konsumtion visste inga gränser...

Men så blev det till slut akut kejsarsnitt en kväll och morgonen efteråt när jag vaknade så var jag märkligt nog inte täppt alls! Och under dagarna som följde efter, så blev jag förvisso lite täppt men har försvunnit successivt

• åssa72

det står väl på bipacksedeln att man inte ska bruka nässpray när man är gravid?

• åssa72

kollade min jag köpte idag, nasin, och det står faktiskt : inga skadliga effekter på foster finns.

• åssa72

kollade min jag köpte idag, nasin, och det står faktiskt : inga skadliga effekter på foster finns.

• Anne68

Min första och tredje graviditet "missbrukade" jag nezeril oavbrutet från månad 3, första gången kunde jag några månader efter förlossningen succesivt sluta med det. Den tredje grav. kunde jag inte sluta förrän jag slutade amma, eftersom nästäppan gav mej panikkänslor. Nu väntar jag mitt fjärde barn och har jättetorra slemhinnor i näsan, blöder ofta näsblod, men jag har lyckats hålla mej från att ta nezeril mer än bara till natten.
    Om du känner att du inte klarar av det utan att ta nässpray så ska du göra det tycker jag, jag har även provat kortisonspray men det funkade inte ett dugg på mej.
    Har för mej att det finns nåt som är avsvällande på slemhinnor, som heter Rinexin.
    Lycka till!

Svar på tråden Nässpray under graviditet??