• felician

snabbt svar om jäst

Jag ska baka Naan-bröd och i recepet står det att man ska ha 2 tsk torrjäst. Hur mycket motsvarar det i vanlig jäst?
    Jag ska precis börja baka så jag hoppas någon kan svara snabbt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-21 21:39:22:
    Det blev till sist ett annat recept.

Lite komiskt tyckte var det att jag dagen efter upptäckte att jag hade två paket torrjäst i kylskåpet

• Svar på tråden snabbt svar om jäst
  • JKMNA

Det enda jag hittar på nätet är att 14 g torrjäst motsvarar 50 g färsk. Kan du få ut något av det?

• TinaElisabeth

Sökte på nätet och hittade detta!

"En påse torrjäst på 14 g motsvarar ett paket vanlig jäst på 50 g. "
    Hoppas det kan hjälpa något! / Tina.

• felician

Nej, det var vad jag hittade också men hur många tsk är 14 g torjäst då? Jag har ingen koll.
    Det känns lite onödigt att åka till affären (2 mil) bara för att köpa torrjäst när jag har vanlig jäst hemma...

• TinaElisabeth

Det här hittade jag oxå!
    "TORRJÄST är en torkad färskjäst. Doseras med 25 - 30 % av
    färskjästmängden".
    Gå kanske att vända på på nå vis.

• Vintervit

Hur mycket degvätska är degen på? 1 paket färskjäst till ca ½ liter degvätska brukar vara lagom.

• ticktick

Jag har en gammal påse torrjäst hemma, kan kolla hur många teskedar det är i den?

• TinaElisabeth

Naan bröd För 4 personer

5 dl Vetemjöl
    1½ tsk Bakpulver
    1 Ägg
    4 tsk smält Smör

Vatten

1. Sikta ihop 5 dl mjöl tillsammans med 1½ tsk bakpulver. Tillsätt sedan
    ett vispat ägg och 4 tsk smält smör.

2. Täck degen med en fuktig handduk och låt stå varmt 2 timmar. Pensla sedan degen med vatten
    och grädda 8-10 minuter i ugn på 225 graders värme.

• felician

RECEPTET:
    5,5 dl vetemjöl
    2 dl mjölk
    1 ägg
    1 dl naturell yoghurt
    2 msk matolja
    1 tsk salt
    2 tsk strösocker
    0,5 tsk bakpulver
    2 tsk torrjäst

• felician

Vilken skillnad på recepten, ditt låter enklare TinaElisabeth.

• TinaElisabeth

Ja, det var verkligen en stor skillnad! Jag hittade det på nätet, har tyvärr inte testat. Jag tror ju på ditt, om du kan få hjälp att lista ut det där med torrjästen.

• TinaElisabeth

Det här kanske kan vara en mellanvariant!

Sikta ihop 500 g vetemjöl, 1 tsk bakbulver, 1/2 tsk bikarbonat, 1 tsk salt. Tillsätt 1 ägg, 2 msk smält smör och 1,25 dl yoghurt. Nu kommer det enda knepiga i det här receptet; späd med lite mjölk i taget tills degen blir seg och smidig. Känn på konsistensen!

Täck degen med fuktig kökshandduk och låt stå i 1 1/2 - 2 timmar. Sätt sedan ugnen på 200 grader. Knåda degen och dela den i åtta bitar. Kavla varje del till en oval med ca 15 cm i diameter. Pensla med smält smör och grädda i 8-10 minuter, bröden ska bli fint gyllengula.

• Vintervit

Jag tror på ½ paket färskjäst. Det borde bli lagom!

Svar på tråden snabbt svar om jäst