• Petras

gott nytt år!

Kan någon hjälpa mig med uttalet av "Gong Xi Fa Cai" (Gott Nytt År) ?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden gott nytt år!
  • little sparrow

Jag vet inte hur man uttalar det, men i förmiddags på tv4:s nyhetsmorgon var det ett reportage om det kinesiska nyåret och där var det också en kinesisk man som talade om hur man säger gott nytt år på kinesiska. Kanske går det att se inslaget på deras hemsida.

• Mirren

Hejsan!
    Skriver det svar som jag tidigare skrivit direkt i Petras gästbok. Kanske är det någon annan som också är intresserad:

Transkriberingssystemet som man använder i fastlandskina kallar Pinyin och används i alla ordböcker så det är inte så dumt att lära sig det innan ni reser iväg. Här kommer praktiskt uttalstips på det "fyrateckensuttryck" Gong xi fa cai = önskar välgång och lycka, som du frågade om. (Kineser gillar uttryck som innehåller fyra tecken vilket motsvarar våra ordspråk. Dessa kallas "chengyu" på kinesiska). Detta är "min uppfattning" och alltså ingen officiell (å andra sidan får jag alltid beröm för mitt utmärkta uttal ).

Gong -> gång (bet. ungefär respektfull)
    Xi ->ki (uttalas ungefär som ki i Kina eller kikare, tänk er Lidingöuttal) (betyder lycka)
    Fa -> samma uttal som på vårt korta a (som i hatt) men dra ut på ordet lite längre (haa-att) (i detta sammanhang få - kan betyda tio saker till)
    Cai -> c betyder att det är ett "t-förslag" i kinesiskan vilket innebär att det uttalas ungefär "tsaj" (rikedom eller pengar)

Det vanligaste som man säger på kinesiska vid nyår är egentligen "Xin nian hao" vilket ordagrannt betyder just "Nytt År Gott".
    Xin-> samma uttal som ovanstående xi och sedan ett n på det
    Nian -> njän
    Hao->uttalas som det låter (men dra inte ut på det)

Lycka till och grattis till ers livs resa - både bildligt och bokstavligt!

Svar på tråden gott nytt år!