ont på tungan
någon som vet vad detta kan vara?? Min son har ont på tungan...det ända jag kan se är att några av smaklökarna är upphöjda...han är inte röd eller så o inga andra symtom
någon som vet vad detta kan vara?? Min son har ont på tungan...det ända jag kan se är att några av smaklökarna är upphöjda...han är inte röd eller så o inga andra symtom
Puffar på för nu är det dottern som har så...
Det ser inte direkt ut som blåsor för dom brukar ju vara mer vita
Ingen som vet.....hon är alldeles knottrig på tungspetsen...lite förkyld annars inga symtom
Om allmäntillståndet är så bra att du inte tycker att du behöver kontakta läkare så kan du testa att pensla på lite alvedon på tungan, det har fungerat när vi har haft slängar av förkylningsblåsor.
Lycka till!
Kan röra sig om scharlakansfeber faktiskt.
En del barn blir inte så där jättesjuka, utan just tungan blir det som blir drabbat mest s.a.s.
Lite nässelliknande utslag kan dom få, men tungan blir känslig och smultronlik.
Har han feber och/eller utslag ?
Vad är scharlakansfeber?
Scharlakansfeber orsakas av bakterier som kallas streptokocker och ger utslag i huden i samband med en halsinfektion. Sjukdomen drabbar ofta barn, men man kan få den i alla åldrar. Karaktäristiska symptom är hudutslag och "smultrontunga" - tungan svullnar upp och blir röd och prickig o är känslig. Sjukdomsförloppet är normalt godartat och barnen behandlas med antibiotika
Jag funderade på scharlakansfeber, men tungan är inte rödare än vanligt. Hon är lite förkyld(även om hon inte erkänner det själv
)...hostig, men ingen feber...jag tycker nästan att det ser ut som knottrorna på tungan har blivit lite vitare idag...så det kanske är förkylningsblåsor trots allt ?!?
Tack så mycket för att ni har svarat!