• ccamilla

Tandsprickning, feber ? !

Ebba har bara gått på dagis 2 veckor på 2 månader. Detta pga att hon har haft så många förkylningar efter varandra.
    Det kan väl inte vara normalt? Dessutom äter hon väldigt dåligt. Ca 400ml välling/dygn.
    BVC säger att så länge hon går upp i vikt så är det ingen fara. Men immunförsvaret stärks ju inte av det smör vi lägger i vällingen. Utan hon måste ju få i sig näring! Det är ju a och o för att immunförsvaret ska stärkas.

Nåväl, nu har hon fått vara hemma från dagis igår pga att hon hade fått feber igen. Hon hann vara där en vecka denna gången! Kors i taket!
    Men min egentliga fråga lyder. Hon har extremt svullet tandkött vid hörntänderna och ser svullen ut i ansiktet också pga detta. När jag skulle ta tandsalvan (jo vi har haft problem förr med tandsprickning) så skrek hon så i högan sky. Hon högg efter mig och man såg riktigt att hon hade ont.

Visst kan man få feber i samband med tandsprickning? Hon har haft 40 grader nu i två dagar, som har gått ner med hjälp av alvedon/iprenkombination. Dock hade hon gult snor i morse, men inga andra direkta symptom. Jo, rinnande saliv och extremt gnagande på nappen. Nu menar jag gnagande och inte suttande.

Hoppas ni orkar läsa vad jag har skrivit, och allra helst orkar svara

Kram en orolig hönsmamma!

• Svar på tråden Tandsprickning, feber ? !
  • Rosenöga

Jag hade inte trott att de kunde få feber vid tandsprickningen utan det måste vara någon snuva. Men sonen fick som du sa upp till 40 grader kortvarigt och då sa läkaren att det kan de få.

• Albasmamma

Min dotter fick 39 graders feber när första tanden började sticka fram så visst tror jag att det kan vara tänderna som spökar.

• Rosenöga

Sen är det ju hörntänderna som det är jobbigast att få. Men det kan förstås vara någon snuva på gång också.

• ccamilla

Tack för era svar. Jag tittade faktiskt nu med lite motstånd på tandköttet och på utsidan av tandköttet är där en stooooor tand på väg upp. Så att hörntänderna var jobbigast att få är en tröst i detta. FÖr så här ont har hon aldrig haft tidigare.

Tycker det är märkligt att många säger att man ej får feber av tandsprickning. När så många föräldrar hävdar motsatsen.

• Tiril

barn kan visst få feber när de får tänder! det får min dotter. alla barn är olika.
    men äter ditt barn bara välling? jag fattade inte det där ordentligt...

• Rosenöga

Det här med att ha många förkylningar när de går på dagis, så är det. Det kan massor av föräldrar intyga. Det blir bättre med åren men till en början innan de fått ett viss immunförsvar är de förkylda nästan varannan vecka.

• ccamilla

Tiril: jo hon äter nästan bara välling, 200 ml morgon och 200 ml kväll. Hon har i en lång tid vägrat mat både på dagis och hemma.

Påfågelöga: Ja jag har hört det, men det är så påfrestande när man väl är i den förkylda perioden. Känns som om att dom ser ner på en på jobbbet för att vi vabbar. Ändå turas vi om samt får hjälp från mor och farföräldrar.

Svar på tråden Tandsprickning, feber ? !