• Skorpan

*Hej! Är i vecka 8+2.

Hej!

Är i vecka 8+2. Har varit förkyld och hostig i en vecka nu. Hostan är egentligen värst, för jag hostar mig igenom hela nätterna och ibland känns det som att jag har kramp i magen (är ju rädd att "hosta ut" den lille). Jag ligger mest i sängen på dagarna och försöker sova i hopp om att snuvan ska försvinna.
    Ringde nyss till ett MVC och fick prata med en barnmorska där (jag är ännu ej inskriven på nåt ställe så jag har ingen att vända mig till) för jag tänkte att jag kunde fråga om jag kunde ta en hostmedicin som jag har här hemma. Jag förklarade för henne att jag varit förkyld i en vecka och frågade om det var farligt för barnet. Hon sa att det inte brukar vara det, men att i vissa fall kan det leda till ett tidigt missfall. Jösses! Jag känner mig livrädd nu. Tänk om min envetna förkylning leder till missfall? Hon sa att det inte var någon idé att åka till vårdcentralen eftersom jag inte har feber. De kan ändå inte göra något (och det kan jag väl hålla med om för de brukar ju bara säga att det är ett "virus" och sen får man gå hem 200kr fattigare). Är det någon mer som varit förkyld? Vad har läkaren sagt till er?

Kram Skorpan

• Svar på tråden *Hej! Är i vecka 8+2.
  • BBQ

Nej det är ingen fara.. Men du kan väl köpa någon hostmedicin eller gå till doktorn och få någon utskriven.. Måste ju vara jobbigt att inte få sova..

• MammaU

Jag har oxå hostat i ca 2 veckor och det är ju inte mycket att göra åt det, men det är jättejobbigt, speciellt på natten!
    Drick varmt te, ligg inte plant utan palla upp överkroppen så hostar du upp slemmet lättare. Att ligga platt med huvudet leder bara till jobbigare hosta!
    Lycka till, det ger med sig till slut

• sonja34

Sluta oroa dig, vännen. Du får inte missfall av en förkylning. Nästan alla missfall beror på att fostret inte är livsdugligt på grund av olika orsaker, kromosomfel osv.

• LabLover

Ställde samma fråga idag till min BM och vad ledsen jag blir när jag läser att du fått höra att det kan leda till missfall. En förkylning kan man ju inte "bota" så vad onödigt av dem att skrämma upp dig! Försök att vila och ta hand om dig som du skulle som om du inte var gravid. Själv knaprar jag Bafucin och godkänd hostmedicin och massa c-vitamin.

• emmzan

Men GUD så jobbigt det är att vara förkyld...har min 3:e på raken nu inom loppet av en och en halv månad.

Bara inte bebisen bestämmer sig för att komma ut nu...´DÅ kommer det att bli en jobbig förlossning..

Kram //emmzan v39

• Vinterälvan

Jag har haft flera förkylningar samt ramlat på mage och får nog snart magsjuka.. och min bebbe lever och har hälsan

• Skorpan

Tack för era svar.
    Det känns dock som om jag aldrig kan sluta oroa mig. Jag fick åka in till vårdcentralen häromdagen på grund av att ajg hade försämrats och förkylningen blivit värre. Där konstanterade de att jag hade öroninflammation, rethosta och förhöjd sänka. Jag fick också göra EKG när jag berättade att jag var gravid eftersom de ville se om jag hade en propp i lungan. Det hade jag inte, som tur var, men däremot rasslade det mycket från min vnstra lunga. Jag fick kåvepenintebletter, hostmedicin och droppar till öronen. Nu ar jag tagit dessa i några dagar och känner mig på bättringsvägen, men jag är så grymt orolig över min lille bebis i magen. Från och med två dagar innan julafton och i en veckas tid spydde jag varje dag och kunde knappt behålla någon mat (p g a graviditeten), när det gick över så kom denna förkylning.....är det möjligt att lillen klarat allt detta? Till saken hör att jag inte mår illa längre heller......det kan ju inte heller vara så bra....att symtomen förvinner menar jag.
    Vi har haft så svårt att bli gravida mannen och jag att denna lille skrutta betyder ALLT för oss. Jag vill så gärna ha det lilla livet och kan som sagt inte låta bli att oroa mig för minsta lilla. Det är en hel vecka kvar innan vi ska på VUL.....suck.

• Skorpan

*puffar upp lite*

....är sjuk av oro....snyft

• jagälskarallaminabarn

Hej där!

Jag känner igen mig vad gäller illamåendet, har knappt kunnat äta något på 10 dagar vilket iofs ordnat sig nu. Pratade med bm om det och hon sa att det inte var någon som helst fara utan den som blir lidande är jag för bebisarna (väntar tvillingar) tar det de behöver i första hand och sedan får jag det som blir över. Kanske ska tillägga att bm funderade på att be gyn skriva ut en annan medicin åt mig mot illamående (tar Postafén sedan innan) men det skulle isf vara enbart för min skull, inte för att tvillingarna skulle klara sig för det gör de som sagt var ändå.

Kan inte tänka mig att en förkylning kan leda till mf, låter jättekonstigt i mina öron. En kusin var fruktansvärt förkyld (hon orkade inte ens gå upp ur sängen) när hon väntade sin son och pojken är hur frisk och pigg som helst, en riktig busunge faktiskt. Krya på dig! Är du ändå fortfarande orolig är mitt råd att du ringer någon annan bm och ber om second opinion.

Många kramar

Ulrika

• Önskan

TS,
    gå till läkaren. JAg fick den enda medicin som hjälper mot hosta (enligt mig) coquilana etyfin i v 16. Hjälper efter 20 min, så sköööönt. Innehåller dock morfin och jag frågade flera gånger om det verkligen gick att ta den och de sa att det går bra. En väninna tog det i början på grav och det går bra med hennes grav. JAg var på ul förra veckan och allt var bra!

Jag tycker inte du ska gå och dras med det, du behöver din styrka själv.
    Tror ditt lilla foster tar det den behöver därinne så oroa dig inte.

Jag gick först till apoteket och frågade och hon sa "gå till läkaren, jag har inget här som jag kan rekommendera dig som gravid". Så jag gjorde det.

Hoppas du kryar på dig snart!

• Badialo

Hej skorpan! Du är inte ensam om att vara förkyld och orolig.... Själv har jag varit sjuk genom hela graviditeten hitills (är i v.17 nu) Först illamående och kräkningar sedan långvarig och seg influensa m feber och hosta. Fick sedan calici virus (vinterkräksjukan). "Uppehåll i ca 1 v., men nu har jag "åkt dit" igen med envis hosta och förkylning. Hostar så jag kräk, ej roligt. Gick till VC igår eftersom jag inte tycker att MVC har kunnat besvara mina frågor. Fick ta div. blodprover och det visade sig att jag hade en rejäl inf. Nu är det enbart vila och heltidssjukrivning denna vecka som gäller. Doktorn ville inte ge mig a.b i första hand pga graviditeten, men det där beror ju lite på vilken slags inf man har. Fick recept på T. Noskapin som är helt ofarligt för bebben (funkar bra än så länge). Har oxå varit super orolig över hur allt detta påverkar bebben, men läkaren (som själv var höggravid) lyckades övertyga mig om att bebben oftast mår bra, den som tar stryk mest är blivande mamman. Man har lågt immunförsvar när man är gravid och en del blir sjukare mt lättare än andra. Själv jobbar jag inom vården som sjuksköterska så jag antar att jag exponeras ständigt för div saker och har nu helt enkelt mkt lättare att bli sjuk än jag normalt har. Lycka till och krya på dig!!! Och VILA mkt!!!!

• karin2

hej Skorpan!
    Jag hade en besvärlig förkylning med tillhörande bihåleninflammation när jag var i vecka 6-8 (höll alltså på i tre veckor). Jag fick käka penicillin; Kåvepenin och äta hostmedicin (Coccilana och Acetylcystein). Det är ingen fara för bebben, men besvärligt för en själv (speciellt som penicillinet inte direkt lindrar graviditetsillamåendet...). Blir beklämd av att höra vad barnmorskan på MVC sa till dig (ang. missfall), men, men det späder bara på mina fördomar om MVC och deras sätt att skrämma upp blivande mammor på alla de sätt. Det är märkligt att det får fortgå utan att folk protesterar. Förstår att man som förstagångsmamma kan känna sig osäker, men någon måtta får det vara på MVC:s bedrövliga behandling och skuldläggande på havande kvinnor!!!! Grrrr

Svar på tråden *Hej! Är i vecka 8+2.