• bennie81

OBS. ej för känsliga...

Jag har åkt på maginfluensa, jag kräks och har oxå mycket diarrer.
    Jag är gravid i 8e veckan.
    Jag dricker vätskeersättning och äter lite vattenmelon, har oxå fått i mig lite filmjölk.
    Killen har varit och handlat men de hade inte vanlig blåbärssoppa utan endast proviva blåbärsdryck.
    På deras hemsida står det att gravida ej bör inta detta regelbundet, men då borde det ju vara okej nån gång ibland eller?
    Är det någon annan som har druckit detta och var/är gravid?

Tack/B

• Svar på tråden OBS. ej för känsliga...
  • caffelattis

oops.. det hade jag ingen aning om..
    vi hade maginfluensa här för ett par veckor sedan.. jag fick det aldrig men hade ont i magen då drack jag proviva..
    visste inte att man inte skulle dricka det om man var gravid..
    men det är ju skillnad på regelbundet och bara ett par gånger..

• puffipuff

jag skulle druckit det eftersom det bara är nu när du är sjuk

• bennie81

Det är nog som sagt igen fara att dricka det ett par gånger, jag är nog bara lite överförsiktig som killen säger.=)
    Ville bara höra mig för hur ni såg på saken och jag tror att jag kan ta mig ett glas blåbärsdryck med ro.
    Kram

• Korpan

Blåbär ska vara kokta för att vara stoppande, så kok provivan om det inte står på den att den redan ÄR kokt. Är den rå så har den nämligen motsatt verkan..

Annars rekomenderar sjukvården vätskeersättning (resorb) morotspuré och majsvälling som "mat" när man har magsjuka.

• Cilla R

Ville bara hinta lite om att vattenmelon är vätskedrivande.

Mamma till världens underbaraste Néa!
  • cii

På vårdcentralen sa de till mig att dricka proviva produkter när jag var gravid och spydde som en gris.

Har aldrig hört att man inte ska dricka det när man är gravid. Det är ju bra "mag och tarm-bakterier" i dem.

• Mylla

Anledningen till att det står så är nog att det krävs väldigt mycket för att de ska kunna rekommendera den till gravida. De har nog inte gjort all den forskningen än.
    Vad jag kan kan förstå så finns det ingen anledning att inte äta pro-viva. Jag skulle äta den utan att tveka.

• cii

Dessutom så är du ju "bara" i 8e veckan och barnet tar ju ingen näring från dig ännu.
    Så OM det inte skulle vara bra med proviva så kommer det inte till bebisen ändå.
    Den lever ju på sin lilla gulpåse

• lillasnurre

köp barnmat. DEt är det mest skonsamma mot magen. Köp morotspuré och blåbärssoppa/puré som båda är stoppande. Sköt om dig och lycka till med bebben i magen!

• NochA

Oj, varför får man inte dricka proviva??? Jag drack det väldigt ofta när jag var gravid. Fast mest nyponsoppan då. Tycker att det låter lustigt...

• timtom

Nu blev jag jätte orolig!Jag dricker proviva jorgubb regelbundet nu när jag är gravid.Menar du artt det står på provivas hemsida att inte gravida ska dricka proviva?

• Frostizz

Jag drack proviva hela tiden då jag var gravid o jobbade. Varje dag då jag inte hann m att äta så tog jag ett glas proviva m druvsocker i för att få en extra kick tills jag hann m att äta. Har ett eget företag så ibland då d var mycket kunder så fick jag skippa maten en stund tills d vart lugnt. Tyckte det var nyttigare att göra så än att stå o smälla i sig kakor o annat smått o gott. O så kunde jag ta en klunk mellan kunderna.

• cii

Har läst deras hemsida men hittar inget om att det skulle vara dåligt...

• cii

Det här hittar jag. VÄRME

Laktobacillerna är känsliga för värme över 50-55 grader varför man bör undvika att värma ProViva över denna temperatur. ProViva ska förvaras som kylvara i högst +8°C.

• Cilla R

Hittar inte heller något om att det inte bör intas av gravida...

• Cilla R

HÄR hittade det:

Hur mycket ProViva Active bör man dricka, och hur ofta?

Beroende på ansträngningen kan denna mängd variera. För de allra flesta är en flaska 350 ml tillräckligt. Denbör drickas så snart som möjligt efter ansträngningen, helst inom 60 minuter. 

Liksom för andra produkter med förhöjd koncentration av vitaminer och mineraler bör intag från gravida, ammande kvinnor och barn, inte ske regelbundet. Samtidigt intag av samma näringsämnen i stora doser i form av kosttillskott bör också undvikas.

• Cilla R

Det verkar vara för att gravida oftast knaprar en hel del tillskott så som Mitt Val Kvinna, Folsyra och järntabletter...

• Mylla

Men blåbärsdrycken innehåller bara det här, enligt hemsidan.

ProViva Fruktdryck blåbär 1,0 LIngredienser:

Vatten, blåbär (9 g per 100 g), socker (9 g per 100 g), havremjöl, förtjockningsmedel (modifierad stärkelse, guarkärnmjöl), syra (citronsyra), maltmjöl av korn, salt, kultur: lactobacillus plantarum 299v

Det verkar inte farligt.
Svar på tråden OBS. ej för känsliga...