• Råttan

Hur mycket kostar spiral, p-spruta, minipiller?

Hej!
    Finns det nagon som kan hjälpa mig med priser pa hormonspiral, p-spruta och minipiller?

Tack pa förhand!

• Svar på tråden Hur mycket kostar spiral, p-spruta, minipiller?
  • pl77

När jag tänkte skaffa hormonspiral förra året kostade den ca 1000:- men den håller däremot i 5 år.

Ska sätta in en snart eftersom vi bestämde oss för att skaffa ett till barn istället förra gången.

Minipiller åt jag innan jag fyllde 25 (då är det reducerat pris) och det kostade 25 :- kvartalet. Efter 25 tror jag att det låg på ca 80:-.......

Fråga din bm, hon har nog koll på priserna.

• S med 2

...koppars. kostar som pl77 säger 1000-lappen men den håller ju länge, eller ja det gör ju koppars oxå....den satta jag in i höstas...den är gratis, vi valde den eftersom inte tänker vänta så lång tid som 5 år innan nästa barn.....som vi skulle vilja ha redan om 2 år. (typ:))
    Men vet du att du kommer ha den så länge är det ju ett kanonallternativ eftersom blödningarna så gott som försvinner.

P-piller har jag noll koll på...åt en sorts minipiller efter första barnet men efter att ha legat på sjukhus för blodbrist...drog läkaren in dem. jag blödde konstant i 6 veckor.

ha de sara

• Majsan70

Kopparspiral kostar inget här i Göteborg i alla fall. Det är hormonspiralen som kostar runt en tusing....

• S med 2

oj skrev fel..menar hormonspiralen så klar. koppars är gratis.

• Cess

Kopparspiral är gratis!!! Håller 5-10 år!

• Madeluttan

P-spruta kostar 25:- tills man fyller 25 år. Annars tror jag att den kostar 75:-!
    P-spruta är underbart tycket jag, har i augusti i år haft det i 2 år och jag är super nöjd! Har inte haft mens sen dess heller och det är verkligen skönt!
    Lycka till!

• Madeluttan

Hämtade min spruta idag och frågade då vad den kommer att kosta efter att jag fyllt 25 år. De hade höjt priset på den så nu kostade den 86:50!

• jennan

Hur ofta behöver man spruta sig?? En gång i kvartalet??
    Får man inte mycket blödningar av kopparspiralen???
    Jag har ätit p-piller i en herrans massa år och tänkte byta nu efter min graviditet. Det står mellan spruta och hormonspiral tror jag...

• lillan76

e nyfiken på p-sprutan, e det nån som vill förklara den för mig? om hur länge den håller o sånt..
    kram sara

• Tesssan

P-spruta... Ny spruta var 3:e månad ....kommer inte ihåg vad den kostade men jag skulle INTE välja att använda den igen...

Fick kraftig viktuppgång, och tillslut ingen sexlust... visst e det bra att man slipper ha mens...
    Har hört flera som haft samma problem som jag... så ska man använda sig av den ska man nogs tänka sig noga för....

Iof händer väl detta inte alla... tänkte bara skriva så man lägger in det i "tänket" åxå...

Lycka till!! Cram!!!

• pl77

Någon som har erfarenhet av p-stav??

För/ nackdelar??

Måste snart bestämma mig, är lite förvirrad i denna p-medelsdjungel....

• jennan

Jag hra också hört mycket negativt om p-sprutan. Mycket mellanblödningar m.m....

• Andrundrun

En kompis till mig har p-stav. Hon har haft den i över 1år o har kanske vart "mensfri" i 1v. Men det händer sällan så hon är ett särfall. De flesta slipper mensen om man har p-stav. Tycker det låter som ett bra p-medel om man slipper alla mellanblödningar osv. Ngn som har några erfarenheter av p-plåster?

• lillan76

jag e jätte dåligt innsatt i detta ämne behöver snart bestäma mig, p stav vad e det? hur funkar den?

• Andrundrun

Lillan76- p-stav ser ut precis som det låter. Ser ungefär ut som en tändsticka. Ungefär lika lång fast lite tunnare. Man sätter in den i överarmen med en ganska tjock kanyl (?). Sedan så sitter den bara där o gör så att man inte blir med barn. Man har den väl i ca 5år. Är man överviktig så är det väl runt 3år tror jag.

• Tavi

BM rekommenderar inte p- spruta här i Trbg, den kan ge benskörhet. Dom tycker att man skall välja annat. Jag hade själv p-spruta innan jag blev grav. 2 ggn.

• annica83

Jag hade p-stav i 3månader efter jag fått min första grabb. Innan jag fick honom hade jag mens bara c.a 2dagar/månaden. Med p-piller.

Jag hade konstant mens med p-stav. ex mens i 4veckor, utan 2dagar, mens 6veckor, utan 1dag och så höll det på.... inge kul.

Ska testa p-spruta nästa gång, tror jag.

• Råttan

Tack för alla svar! Det lutar nog at hormonspiralen. Förrästen är det nagon som vet varför kopparspiralen är gratis??

• pl77

Jag ska rådfråga min bm, har hört både positivt och negativt om hormonspiral och p-stav. Ska på koll imorgon och borde ha bestämt mig då.... Det blir i alla fall nåt av dom två. Tack för alla som skrivit här och tipsat...

Svar på tråden Hur mycket kostar spiral, p-spruta, minipiller?