• Väntarochlängtar

Barnkalas .. Vad bjuda på till både vuxna och barn??

Mina pojkar fyller snart 2 år och vi ska ha kalas för både stora och små på samma gång... Vad ska man bjuda på för mat? (enkla tips-tack!)

Det kanske blir ca 15 vuxna och 6 barn...

Snääääääääääääääääääääälllllllllllllla... kom med förslag! (gärna recept också!)

Vad ska man ha för "meny"?
    Räcker det med något lätt att äta och tårta? Eller "måste" man ha bulle, 7 olika sorters kakor också?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Barnkalas .. Vad bjuda på till både vuxna och barn??
  • Mickis74

Cheesecake....brukar uppskattas av både stora o små

• Lisa 74

*Korv med bröd, morot och gurkstavar på bordet
    *Glasstårta ( kanske maränger vid sidan av)
    *Vanlig tårta
    *Saft
    *Fiskdamm med godispåse (brukar stoppa i såpbubblor i påsen, men min son fyller ju i Maj så det kanske är mer säsong då.)

Personligen tycker jag att det räcker och barnen orkar ändå inte äta mer. Kanske en smörgåstårta till hungriga vuxna om man vill ha något mer.

• Themis

Kunde man inte göra köttbullar med spaghetti och så göra en stark häftig tomatsås med mycket vitlök till de vuxna och en snäll till barnen?

Burgare som man bygger ihop själv brukar väl också funka om man inte ska bjuda kungen eller så.

Vanliga korvar till barnen och starka kryddade i baguett med olika dressingar till de vuxna är också en variant. Gör grönt potatismos eller nåt annat skoj till ungarna eller pommes, eller nåt.

Pannkakstårta med karammellfärg i både pannkakor och grädde gjorde pappa till mig en gång, det var uppskattat då när man var liten.

Marängsviss är ju också lätt, bara glass, maränger och chokladsås i en hög. Fyll upp med en skål frukt eller lägg till bananer bara. De vuxna kan få Lavazza cappuccinoglass eller nån mer vuxen smak.

Man kan också lätt göra vit chokladpannacotta med hallonsås i muggar, gillas av alla (utom de som inte tål mjölk möjligen)

Enkelt recept utan äkta vanilj och sånt besvärligt:

www.tv4.se/mat/recept/2964.html

Stort imponansvärde med liten arbetsinsats och kan göras i förväg.

• hesama

Var på min systerdotters kalas idag. Vi var 13 vuxna och 5 barn. Syrran bjöd på "varm smörgåstårta", vilket var helt kanongott. Jag kan verkligen rek. detta!! Dessutom enkelt att göra och man kan förbereda dagen innan också om man vill. Både vuxna och barn tog om flera gånger. (även min yngsta dotter på 3 år, vilket är ett mycket bra betyg..)
    Sen bjöd hon på marängswiss ( hur stavas det egentligen?) Alltså ett lass av glass, maränger, strössel och chokladsås till barnen. Glass och hallon till vuxna till kaffet. Räcker gott tycker jag..
    Vill du ha receptet så hör av dig igen, så fixar jag fram det från syrran. ( kan på ett ungefär iaf)
    Men hon gjorde två olika sorters fyllningar.
    En där man steker upp köttfärs med tacokrydda i, när det kallnat blandar hon i creme freiche till en röra.
    Den andra röran steker hon champinjoner (gärna färska), bacon, purjolök. När detta kallnat blandar hon ut det med creme freiche.
    Sen har hon polarbröd ( blir som en rund tårta med tre våningar) Lägger röran däremellan. Överst lägger hon röra och skivna tomater och sedan riven ost. In i ugnen tills det blir genomvarmt och osten smält. Låter kanske lite flummigt men det är riktigt gott, lätt/snabbt att göra och är dessutom billigt.

Satsa på detta om du ska bjuda på mat.

Lycka till

• Mickis74

Jag brukar göra cheesecake enligt receptet i Vår Kokbok....o så varierar jag frukten på. Kan inte receptet i huvudet, men har för mig att jag skrivit det i forumet förut....ska se om jag hittar den igen.

• flippertjejen

Korvigelkott gillade jag som barn. Det är en stor hög med potatismos som man stack ner kokta korvar i så det blev som en stor igelkott. Gott och kul för barnen!

Marängsuiss är gott för stora och små.

• A o E

hesama:
    Den där varma smörgåstårtan låter inte dum. Jättekul om du kan fixa receptet (även om man nog kan improvisera lite utifrån din beskrivning).

Paj gillar min son på 18 månader, så det kanske funkar på barnkalas. Vi gjorde en god med räkor, chalottenlök och champinjoner i häromdagen och det slank ner med härliga MMMMMMM-ljud :) Pajer kan ju göras dagen innan och värmas precis innan man ska äta så det är ju perfekt bjudmat. Och så grönsaker/sallad till.

• hesama

Visst, jag fixar fram det "rätta" receptet imorgon och lägger upp det i denna tråden då!

Svar på tråden Barnkalas .. Vad bjuda på till både vuxna och barn??