• mysocla

Nån som eldar pellets? Eller har nån kunskap om detta?

Vi funderar på att hyra ett hus men har lite frågor ang uppvärmningen. Fick lite vaga svar av den som hyr ut. (han verkade inte vara så insatt själv eftersom han inte bott där själv nån gång) Huset är byggt ca 50-60. Är 1 1/2 plans med källare. Ca 125 kvm 2glas fönster. Värms upp med pellets panna (både huset och varmvatten). Undrar hur mycket pellets ca det går åt på ett år och vad det blir för kostnad ca per månad. Ligger i västragötaland. Finns ingen stor tank så man kan ha sk bulk. Tacksam för alla tips råd och åsikter.

Thea´s mamma
  • Svar på tråden Nån som eldar pellets? Eller har nån kunskap om detta?
  • snappi81

vågar ju inte svar helt hundra men vi värmde vårat förra hus med pellets, det va ca 90kvm boyta + líka mycket källare och det kostade oss ca 400 kr i månaden (vinter halvåret) sommaren mycket mindre.... tror vi gjorde åt ca 1 pall pellets på 3 månader.

• cuteswegirl

vi har en pelletsräkning på 20000:-/år... vi har samma utrymme som du beskriver....

• mysocla

Nån mer som kan nåt om detta?

Thea´s mamma
  • jassikan

Vi har 160 m² (1 1/2-plan) och gör av med cirka 7 ton per år. Vi har ett förråd och tar därför emot bulkleverans.
    Huset är byggt -65, och vi har tvåglas.

Här finns lite info, se pkt 3:
    www.bioheat.se/faq.htm

• Anghammarad

Vi bor lite större, 250 kvm och vi räknar med att göra av med drygt sex ton pellets per år för värme och varmvatten. Det ger för oss en kostnad av ungefär 15000:- per år eller 1250:- per månad. Vintermånaderna är ju självklart mycket dyrare än sommarmånaderna. Jag räknar med 2500:-/månad på vintern.

Den förbrukning som snappi81 beskriver är extremt låg, en pall pellets väger 832 kg. De hade alltså en förbrukning på 277 kg/månad vilket är ungefär en tredjedel av vad jag hade under januari tex. Normalt kan man nog räkna med minst 750-850 kg per månad under den kallaste vintern för ett hus i din storlek.

• snappi81

cohiba: det stämmer med den förbrukningen som jag skrev men vi hade oxå ett otroligt väl isolerat hus och 3glas fönster i alla rum... men som sagt jag vet att vi låg otroligt lågt mot många andra!

• Rigmor Mortis

Vi gör åt strax över en pall i månaden vintertid. Sommartid eldar vi inte alls utan elvärmer vattnet.

• Thursday

Mjaha, vi har ju inte haft pellets i ett år än, men vi räknar väl med att klara oss på sex pallar på ett år. Vi har 150 kvadrat, byggt 50-70-tal, säkert inte speciellt välisolerat. Vi bor utanför Göteborg.

Rent allmänt kan man väl säga att pellets är ett billigt och miljövänligt sätt att sköta sin uppvärmning. Det är ju en del bärande och fyllande, och så måste man aska ur pannan också.

Jag vet inte vad du jämför med, men jag hade lätt valt pellets istf t.ex. elvärme eller olja.

• Rigmor Mortis

Tyvärr har pellets gått upp rejält i pris
    Men det är fortfarande enormt billigt jämfört med olja eller el.

• mysocla

Tack för alla svar.
    Vi har egentligen inget att välja på för vi ska hyra ett hus där det är installerat en pelletspanna.
    Som jag fattade så kunde man även elda med ved.
    Funderar på att komplettera med ved under de kallaste månaderna.
    Har möjlighet att få tag på det billigt.

Nån som har erfarenhet av en sån kombipanna där man kan elda med både pellets och ved?
    Är det krångligt att "byta" emellan?

Thea´s mamma
Svar på tråden Nån som eldar pellets? Eller har nån kunskap om detta?