hjälp jag åt magnecyl!!!
tror jag e gravid, har ej vågat testa än... bim idag...
och så kom jag just på att jag tog en magnecyl förut utan att tänka mig för!!! har jag förstört nåt nu???
tror jag e gravid, har ej vågat testa än... bim idag...
och så kom jag just på att jag tog en magnecyl förut utan att tänka mig för!!! har jag förstört nåt nu???
Nä, de tror ja inte..ja åt treo innan ja + :at
åh vad skönt.. kanske bara e när man försöker bli med barn runt de dagarna man inte ska äta? har för mig jagläste d i fass... nåt med befruktning eller vad de va?
AAAAHH! Titta vad jag hittade... :(
Hämning av prostaglandinsyntes kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall samt risk för hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1% till cirka 1,5%. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster, samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska acetylsalicylsyra användas endast då det är absolut nödvändigt. Om acetylsalicylsyra används av en kvinna som försöker bli gravid eller ges under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.
Tror inte det är någon större fara med en tablett...
hittade detta på fass.se:
"Graviditet
Intag av Magnecyl ska undvikas av kvinnor som försöker bli eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination. "
Nåt annat som kan vara tänkvärt är alvedon med den aktiva substansen paracetamol, att inget står om kända effekter vid graviditet i den bifogade packsedeln, och jag tror många i sverige knaprar det för glatta livet. Jag bor i Mexico och här avåder de från paracetamol då det kan påverka lever hos det lilla fostret. Det står ju klart på packsedeln och på paketet att överkonsumktion kan leda till grava leverskador. Allt som mamman får i sig går ju över till fostret med, och således en liten tablett kanske räcker mycket väl till att skada levern hos den lille. Vem vet? Min tjej är gravid, och undviker det med för säkerhetsskull. T:e.x om en mamma dricker en starköl är det som fem stycken för fostret, detsamma borde gälla läkemedel.
Så här står det om alvedon i FASS:
Graviditet (Läs mer om graviditet)
Kategori A.
Inga kända risker vid användning under graviditet.
Och detta menas med kategori A-läkemedel vid graviditet:
Kategori A
Läkemedel som kan förmodas ha intagits av ett betydande antal gravida kvinnor och kvinnor i fertil ålder utan att man hittills noterat någon form av säkerställd störning i reproduktionsprocessen, såsom ökad missbildningsfrekvens eller annan ogynnsam direkt eller indirekt fosterpåverkan.
Till denna kategori hänföres:
*
läkemedel som funnits tillgängliga under lång tid;
*
läkemedel som på grund av sitt indikationsområde med stor sannolikhet har intagits av många gravida kvinnor och kvinnor i fertil ålder;
*
läkemedel för vilka tillfredsställande retrospektiva och prospektiva undersökningar på gravida kvinnor bedömes ha utförts.
Då resultat från reproduktionstoxikologiska undersökningar på djur har ringa värde jämfört med ingående erfarenheter av läkemedlets effekter på människa, fästes för läkemedel i denna kategori intet avseende vid djurexperimentella studier även om dessa visat fosterskador eller andra skadliga effekter på reproduktionsprocessen.