• tessan1986

Vad kan man bli efter litteraturvetenskap??

Jag läser just nu bibliteks- och informationsvetnskap på distans, men har börjat tveka om detta verkligen är något för mig. Har istället hittat en annan utbildning som är ny som heter Kultur och medier där man kan inrikta sig på litteraturvetenskap. Detta låter jätteintressant, men frågan är om det leder till något jobb? Vill ju inte ta studielån i "onödan".

Någon som har några erfarenheter eller tankar?

• Svar på tråden Vad kan man bli efter litteraturvetenskap??
  • sakoline

Oj. Spontant - ingenting som inte tusentals andra också vill jobba med. Lärare är väl en idé... Om man inte är väldigt kunnig och kan forska, eller arbeta på universitet, eller helt enkelt kommer på en smart idé.

• tessan1986

Tack för svaret Antar att det är bäst att stanna på den utbildningen jag läser nu då.

• tessan1986

Tar gärna emot fler svar om någon annan har någon erfarenhet eller tanke om detta.

• Thursday

Säger som alla andra - inte ett smack. Min kompis som är littvetare fick bita i det sura äpplet och läsa pedagogiskt basår och bli lärare, för något annat blev hon inte.

• tessan1986

okej. Ni tror inte att det skulle bli lättare att få jobb i en bokaffär efter en sån utbildning då, eller de har kanske inte så höga krav?

• Thursday

Det har jag ingen aning om, men jag skulle inte tro att man behöver tre års universitetsutbildning för att kränga pocketdeckare...

• tessan1986

Är bara så jobbigt för det känns som jag måste "bli något". Men den utbildningen var verkligen inte vad jag hade förväntat mig och bibliotekarie är det enda jag kan tänka mig att bli. Annars hade jag gärna jobbat i en vanlig affär, men jag vågar inte söka för jag klarar inte av intervjuerna. Klantar alltid till mig och då får jag ändå inte jobbet. Jag vet att jag bara skjuter upp problemet med att plugga men jag måste ju göra nåt

• Thursday

Förstår att det är jättesvårt! Men tänk verkligen efter innan du tar studielån, reglerna är tuffa nuförtiden. Jag har massiva studielån, och tjänar iofs rätt så bra efter utbildningen, men det känns ändå i plånboken varje månad...

Och gå på intervju måste du ju göra oavsett utbildning, om möjligt lär det ju bli tuffare intervjuer ju mer kvalificerade jobb du söker...

• Indianica

Litteraturvetenskap ingår ju i olika program, annars måste man forska för att få en "titel" efter att enbart ha läst det.

Förmodar att du gillar att läsa böcker?

Vad är dte exakt som känns fel med utbildningen? Bibliotekarie blir ju allt mer informationsinriktat, men de flesta bibliotekarier är ju bokälskare - och många av oss som går dit "Nacdelen" är väl då kanske att du kommer få jobba en del med informationssökning också....men jag tänker mig att det kan vara ett väldigt roligt jobb ändå, i slutändan. Att få rekommendera folk böcker och så.

Nåja. Att sälja böcker skulle väl dock passa dig också. Har för mig att jag läst att många som jobbar i bokhandel pluggat sådant som berör litteratur på ett eller annat sätt. Likaså på antikvariat. Det handlar ju inte bara om att kränga pocketdeckare

Annars är förlagsverksamhet ngt som apssar den som läst litteraturvetenskap. MEN det är ju "smalt" och säkert dösvårt att få anställning och rätt taskig lön. Fast så är det ju för de flesta som läser på högskola idag, om man inte läser naturvetenskap alltså.

Tycker du ska vända dig till syon på din högskola, de vet mer. Och så skickar jag en peppkram så du vågar söka dig till en bokhandel, du skulle säkert passa även där, även om det kommer röra sig mycket om inköp och ta betalt och så. Lycka till!

• Thursday

Nej, det är klart att jag drog det lite till sin spets. Frågan är, om man jobbar i bokhandel med en fil. kand i. littvet, är det för att man måste ha det, eller för att man inte fick något annat jobb som hade med ens intresse att göra?

Min cyniska ådra slår igenom...

• tessan1986

Indianica: Det är just det som jag inte gillar med utbildningen, att det är för mycket inriktat åt informationssökning och bibliotekshistoria. Man får liksom inte lära sig mycket annat praktiskt. Dessutom tror jag inte jag kommer klara utbildningen. Både pga brist på intresse och att litteraturen är väldigt svår. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

• Mint

Vore det inte bättre att läsa utbildningen på plats? Då får du ju välja inriktning och kan välja en som passar dig bättre. Om du hoppar av nu kan du börja om i höst, då har de gjort om utbildningen så att det finns en "gren" som heter bibliotekarie - den kanske är mer praktiskt inriktad än vad utbildningen är nu.

Annars kanske du kan satsa på biblioteksassistent? Jag vet dock inte om det finns kvar någon utbildning till det och dessutom kommer tjänsterna att fasas ur i takt med att kontorsuppgifterna på bibliotek blir allt färre men det är ju ett sätt att jobba på bibliotek utan att vara bibliotekarie.

Och.. Informationssökning är det väl en hel del på B&I-utbildningen men det kan väl knappast vara fel om man ska jobba på bibliotek? Bibliotekarieyrket handlar ju om att hjälpa folk till kunskap. 6ch bibliotekshistoria finns det väl bara en enda 5-poängskurs med på hela BHS?

• tessan1986

Jag vill inte flytta till Borås. Tror jag har ändrat mig. Är inte intresserad av informationssökning så bibliotekarie är väl fel för mig. Orkar snart inte bry mej om vad jag ska göra vill bara ha ett jobb. Men det är ju tyvärr inte så lätt

• Mint

Synd att du inte kan tänka dig att flytta i tre terminer för att plugga. Jag tror att utbildningen är svårare på distans; dels för att man knappt får några föreläsningar och dels för att man inte kan välja inriktningar. De flesta som går den är väl äldre och verksamma på fältet och får på så sätt en massa gratis? De flesta distanskurser jag gått har varit betydligt svårare än de man läst på plats; just eftersom man får så mycket gratis genom föreläsningarna.

Men är du inte intresserad av att plugga det så är det såklart inget för dig. Tycker absolut du ska försöka komma in på en bokhandel! Kanske kan du kombinera litteraturvetenskapen med en komvux-kurs i handel och administration, eller vad det kan heta? Det finns iaf komvuxkurser där man lär sig sådant som är bra att veta om man ska arbeta i butik.

• tessan1986

Jo jag håller absolut med om att distans är svårare. Men nu till hösten ska de göra om utbildningen och då måste jag läsa helfart i 3 år. Jag har redan läst två år nu och tror inte jag kommer orka så länge till.

Det var ett bra tips Det kanske man ska fundera på! Tack!

• Mint

Aha, du har gått halva utbildningen redan (jag trodde du precis hade börjat, sorry...)? Då kanske du kan använda utbildningen till att söka praktik/vikariejobb på något bibliotek? Du behöver ju inte säga att du hoppat av, det kanske räcker att säga att du tagit studieuppehåll för att fundera på hur jobbet passar dig..

Jaja, hur det än blir så önskar jag dig lycka till.

Svar på tråden Vad kan man bli efter litteraturvetenskap??