• Cotton Candy

Tips på häck och kostnad?

Hej

Vi har precis köpt hus med 1400 km/2 tomt. I nuläget finns det ingen häck runt tomten vilket vi vill ha då vi både har hund och barn.

Vi önsker en snabbväxande och tät häck - förslag mottas jätte gärna!

Och - eftersom vi ingen aning har alls om vad sånt kostar får ni gärna skriva det med (ungefär) om ni vet.

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Tips på häck och kostnad?
  • Sunflower

Vi köpte tuja-plantor. De växer ca 10cm/år och de var redan 80-120cm när vi köpte dem. Betalade 50kr/planta. det blir en tät häck som är grön året runt.

Bästa sättet att få vara ifred är att ställa sig och diska
  • innana

Ölandstok...växer som bara den och behöver inte klippas så noga

• ALJO

Liguster eller måbär, växer fort, tätt och är ganska billig. 150-200 kr för 10 plantor. 3-4 plantor /m brukar man plantera. Avenbok är oxå fint men lite dyrare och växer inte lika fort.

• Mamsis

Kolla bara så buskarna inte är giftiga...

• Cotton Candy

tack för era svar - undrar om någon vet om liguster är giftig??

• virre27

spirea sorter både billigt och snabb växande, speciellt klasespirean var mina föräldrar tvugna att klippa två gånger på ett år pga den växte för fort. Ska själv sätta den nu till våren för jag har samma problem som dej.
    Det som är bra med dessa är att man tar skott å sätter dessa i hinkar och de får rötter.

• virre27

spirea sorter både billigt och snabb växande, speciellt klasespirean var mina föräldrar tvugna att klippa två gånger på ett år pga den växte för fort. Ska själv sätta den nu till våren för jag har samma problem som dej.
    Det som är bra med dessa är att man tar skott å sätter dessa i hinkar och de får rötter.

• ALJO

Jo visst är bären hos liguster lite giftiga har jag för mig, men om du redan har barn så har dom nog vuxit till sig innan den börjar sätta bär.
    Det finns nog giftiga växter i dom flestas trädgårdar, tom livsfarliga -om man äter dom villsäga.

• zigge4ever

Jag håller nog på Brudspirea, de växer fort och är billiga för att inte tala om att de blommar så fint oxå.

• Neo

Vet ni hur det är med liguster om man har lite surt i marken? Vi har väldigt mycket mossa i vår matta, så jag tror att vi har ganska surt.

• ALJO

Mossa beror INTE på att det är surt! Däremot kan det vara näringsbrist. Så lugn, plantera du liguster och släng ner lite gödsel i planteringsdiket. Vill du ha bort mossan i gräsmattan, kasta ut hönsgödsel, vedaska eller konstgödsel.

Svar på tråden Tips på häck och kostnad?