• Ceridwen

Vad är det för skillnad på timlön och månadslön?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på timlön och månadslön?
  • Kary

Förutom att den ena visar hur mycket du tjänar i timmen, och den andra hur mycket du tjänar på en månad?

• NoAngel

Timmlön får du ju efter hur måga timmar du jobbat en månad.
    Månadslön får du samma oavsett om det är 28-dagars februari eller 31 dagars Januari..

• missteddy

en timlön får man de timmar du jobbat  och man får den i efterkott alltså har du jobbat jan får du lönen i feb en månaslön får man i förskott och den är oftas samma lön varje månad medan en timlön kan skifta beronde hur många dagar/ timmar du har arbetat

• Dhreu

Med timlön, har du ersättning för de timmar du jobbar. Större helger, som jul-påsk-helger med flera + "röda dagar" dvs, de "vardagar som infaller som t. ex midsommar osv. är ej betalda.

Med månadslön har du en fast lön, som inkluderar betalda helgdagar såsom jul-påsk-helger osv.

• Ceridwen

Detjag fick veta hos Lernia på intervjun var att månadslön betalas ut i efterskott, det är en månads innestående. Och att man inte alls kunde jämföra det med hur mycket man får per timme (efter att ha sagt hur mycket jag kommer få per månad).
    Men fattade nada, det är därför jag frågar er.

• NoAngel

Jaf fick min månadslön i förskott när jag hade det, men övertid och ob-ersättningen i efterskott..

• Ceridwen

No Angel:

Vadå i förskott?
    Hon på Lernia sa så här : det du tjänar i tex februari, får du i mars.

• Dhreu

Det är riktigt, vanligast är att månadslönen betalas ut i efterskott, man har alltså en månads innestående lön. Och att man inte kan omvandla det man tjänar i månadslön i timlön är också riktigt.
    www.foretagsekonomi.nu/salary/
    Hittade en länk som kanske kan hjälpa dig.

• 4barnsMom

Olika från företag till ett annat..

Timlön brukar komma månaden efter och då brukar man få semesterersättning oxå..

Månadslön brukar komma samma månad, det jag jobbar i feb får jag ut 27 feb tex. Och ingen semersättning utan semesterdagar istället

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • NoAngel

Om jag ex började jobba den 5:e januari så fick jag ut månadslönen 25:e januari (minus 5 dagar då). Däremot fick jag inte ut, det under Januari intjänade, ob-tillägget fören 25:e februari, då det kommer retroaktivt.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på timlön och månadslön?