• am76

Barnvagnen på flyget

Vi ska flyga (till Budapest) med Wizz för första gången när vår tös kommer att vara 5 månader, tror att vi måste ha med både vagnen & liften (urban jungle - 06), nån som vet om detta räknas som 2 st resväskor? Vi skrev att vi skulle ha 3 väskor för säkerhetsskull, vagnen, liften och resväskan.

• Svar på tråden Barnvagnen på flyget
  • tjej mamman

Vagnen checkar du in som extra bagage så den räknas inte,troligtvis måste du även checka in liften likadant.

• Viffy

Törs ni verkligen ha med den dyra vagnen? Ni vet väl att dom inte är särskilt varsamma med vagnar på flyget?

//Lycklig mamma till Cindy och Nelly
  • am76

Aha tack då vet jag. Viffy du har definitivt en poäng men vet inte hur vi skulle kunna resa utan vagn och har ingen extra vagn heller att ta med.

• MillanB

Dom förstör ofta vagnar på flyplatsen. Köp en bättre beg på blocket istället. Det är synd att förstöra eran nya vagn.

• Dixie

vi har flygit flera gånger med barnvagn, och det har inte hänt något.

• am76

Är man inte alls försäkrad menar ni?

• anhna

Ett tips innan ni tar med er dyra fina vagn är att läsa flygbolagets finstilta vad gäller skador. Vi har flygit flera ggr utan att det har hänt ngt men nu senast när vi var till Warzawa så knäcktes plastspännet som håller i suffletten. Vi gjorde en skaderapport när vi kom till Arlanda och trodde självklart att flygbolaget skulle ersätta oss, men tji fick vi, enligt deras finstilta och svar från dem är att de inte ersätter skador på barnvagnar om barnvagnen inte har paketerats i hårt emballage, dvs en hård kartong. Vem släpar med en hård kartong till flygplatsen för att paketera vagnen i? Inte vi iallafall. Som tur var så kommer det bara att kosta runt 100 kr att fixa detta, men tänk om det hade varit hela vagnen som hade knäckts, då hade det inte varit så roligt. Så kolla upp vilka regler just erat flygbolag har!!! (Vi flög med lågprisbolaget Norwegian Air).

Barnvagnar och tillhörande liftar checkas in som specialgods och räknas normalt sett inte in i antalet väskor.

• anhna

am76, hemförsäkringen borde ju gälla men då är det ju oftast en självrisk på runt 1000-1500 kr. Nu var det ingen ide för oss att kolla upp om hemförsäkringen skulle täcka våran skada eftersom det bara gick på 100 kr att fixa. Men det är nog en bra ide att kolla upp det oxå innan, att den försäkring ni har täcker skador som sker under resa.

• trasslig

Kan du inte helt enkelt packa in den i en stor kartong då för att slippa problem med flygbolaget? Som någon skrev så är de inte speciellt varsamma.. Tro mig, jag har öppnat resväskan när jag kommit hem med hudkrämen utsmetad över alla kläder så det var bara att slänga.. Och det är lite skumt när man har packat in den i en necessär i en hård resväska..

• Tildablue

När jag reste till New York med min son när han var 9 månader så räknades vagnen som ett bagage så jag och min son fick ha alla våra saker i samma resväska, och man fick inte ha mer än ett visst antal kg i bagage per person, kommer ej ihåg hur många kg. Men våran vagn vart oxå förstörd under resan för att dom bara kastar på sakerna så chassit va snett o vagnen var helt genomblöt när vi fick tillbaka den, men resebolaget ersatte oss för att vi va tvugna att lämna in vagnen för att fixa chassit, dom stog för kostnaderna. Men det är kanske inte alla bolag som ersätter sånt.

• Tildablue

Vi fick en speciell plastsäck på Arlanda som va för barnvagnar där det stog att det var en vagn och att den skulle hanteras varsamt.

• am76

Tack för alla svar ! Ska ta mig en funderare: antingen får vi paketera in vagnen ordentligt i hård kartong eller så köper vi en beg resevagn på blocket!

• MillanB

det är alltid krångligt att få ersättning från flygbolag. Dessutom bör man nog läsa det finstilta som nån skrev ovan.

• Ilonasmamma

ska själv flyga till våren och vill verkligen inte checka in vagnen...

bättre att köpa en bättre beg, min dotter komma vara närmare året så vi ska köpa eller låna en lite sulky bara.

finns hyffsat fina beg vagnar att köpa för bara några hundrappar.

• Tigerwoman

Till oss sa dom att det bästa är att ha barnvagnen i sen sån där stor genomskinlig plastpåse som finns på flygplatsen och som är avsedd för barnvagnar. Då ser dom i bagagehanteringen att det är en barnvagn och behandlar den därefter. Det är bättre än att den ligger inpaketerad eller i nån annan sorts ogenomskinligt väska eller säck, för då är det större risk att den slängs runt som vanligt bagage och skadas. Vi hade vår UJ med oss två gånger när sonen var 2-3 månader (eftersom han använde liggdelen som säng på nätterna), efter det har vi alltid använt paraply-vagn som man oftast få ha med ända till gaten, i alla fall utomlands.

Svar på tråden Barnvagnen på flyget