• ebben

Vad gör man m stavar då man åker slalom??

Varför har man stavar?
    Håller man balansen lite med hjälp av de eller varför har man alls stavar??

• Svar på tråden Vad gör man m stavar då man åker slalom??
  • ebben

Hoppas nån kan svara snabbt-då jag måste iväg från datorn snart!

• ebben

snälla.......
    nån är väl slalomåkare här??

• selh

Hmm. Tar fart? nej jag vet inte... :S:S:S

• ebben

men NÅN vet väl??
    jag har ingen aning då jag aldrig åkt......
    MEN jag menar att NÅT har man de väl till?
    eller är de HELT onödiga?varför har man de i så fall alls?

• ebben

Ja,ta fart kan man ju säkert göra också.......

• piixelslyna

Jag använde dem till att hålla lite balans samt att styra på ett annat sätt. Hm, svårt att förklara

Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
  • ebben

Ja,tackar.
    Ja,JAG vet ju inte.men eftersom folk HAR stavar så tänker man att de gör NÅN nytta!
    En vän sa just att hon köpt stavar till sin pojke.O det tyckyte jag var "självklart" att han skulle ha,då han åker slalom.men nä,det sa hon att det var ju egentligen helt onödigt?

• ebben

nån mer som vet o kan svara?

• ebben

selh o pixelslyna-tackar för era svar!
    men är ändå LITE ledsen att ingen fler kan svara?
    men lite balans o styrning i alla fall,o kanske att ge lite fart?
    Ja,men då anser jag ju att det låter som att det ÄR bra att ha de.....

• idalin

alltså jag har inte åkt slalom på 10 år nu. men i backen är de till för att hålla balansen med. styrningen sköter man ju med skidorna. när man kommer ner bör man ha stavarna för att lättare/fortare ta sej framåt för att förflytta sej till lift, parkering mm. tänk, det är jobbigt annars!

jag tror att det är lättare för barn att börja åka utan stavar. det är väl för att de ska lära sej hitta balansen själva, samt att de får nåt mer "i vägen" och att koncentrera sej på om de får stavar från början. vi åkte ofta utan stavar för kul, när jag var 9-12 år (började när jag var 9).

vi ska på en dagstur till lofsdalen i mars. då ska vi även ha vår 5-åring med oss för första gången. spännande! ska rådfråga en knatteslalom-tränare för goda råd innan.

• Trynträ

De är väl till för att underlätta när man svänger. Sen är det ju alltid trevligt att kunna staka sig fram till liftkön.

Svar på tråden Vad gör man m stavar då man åker slalom??