• heleeeene

Hur många av er döper sina barn?

Ska man eller ska man inte? Hur har ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-19 21:30:04:
    pappan är lite sugen... men jag själv är inte så säker.

• Svar på tråden Hur många av er döper sina barn?
  • mammacatta

Vill du att dina barn ska var medlemmar av svenska kyrkan så gör du det. Annars inte.
    Så enkelt är det.

• ilalila

Vi ska inte göra det. Om sonen sen vill konfirmeras, då får han välja själv.

• Snoxie

Vi är inte troende så vi har valt att inte döpa vår son.
    Om han vill göra det när han blir äldre står det honom fritt att besluta det själv.

~ Våran lilla groda blev en prins 060131 ~
  • capybara

Det gör man väl om man är troende medlem i t.ex. Svenska kyrkan eller annat samfund som döper barn?

Personligen är jag inte kristen så det skulle kännas hemskt märklig t med dop. Vi hade välkomstfest istället.

• heleeeene

Tycker själv att det låter bättre med välkomstfest tex. men familjen på andra sidan verkar vilja dop! dvs. på pappans sida

• Snoxie

Många väljer ju dop av gamal tradition..utan att tänka på vad det egentligen står för..

Det viktigaste är ju att du och din sambo/man bestämmer er för vad NI tycker
    och struntar i släktens påtryckningar. Då blir det bäst!

~ Våran lilla groda blev en prins 060131 ~
  • Nyfiken gul

vi har 5 barn - o bara två är döpta....

• mamma till Alexander

Vi valde att inte döpa vår son eftersom vi inte är troende. Sedan har jag absolut inget emot om han väljer att döpa och konfirmera sig. Det får han bestämma själv...

• Tussetösen

ska mest troligen inte... det blir alldeles för mycket tjat från vår släkt och vänner.. .det e lixom inte så spännande längre...

• Mikkel räv

Döp om NI vill det! Jag fattar att släkten kan tjata, men de fick välja om de ville döpa sina barn. Ni väljer om ni vill döpa era.

• Fläggman

Jag vill döpa mina barn, först för en festlighet runt barnet, sen för att om han/hon vill konfa sig, så måste han/hon inte döpas då, vilket jag vet kan kännas jobbigt.

• revik

Har valt dop, eftersom det känts viktigt för barnen far. Har dock i deras "babyalbum" skrivit om detta och våra respektive inställningar. Jag var av åsikten att de själva kan välja när de blivit större, men jag kan också leva med att de kanske istället avstår från att konfirmera dopet.

Tycker dock att man bör ta sig en funderare kring sina motiv och konsekvenser (fast det gäller ju alla sammanhang) och sedan köra utifrån det, oavsett vad man kommer fram till.

• Mikkel räv

Precis Revik - i alla livets val måste man fundera över varför man väljer dte man gör. Särskilt i beslut som gäller ens barn! Om man väljer att döpa sina barn gör man dem en del av ett sammanhang, oavsett om man är medveten om det eller inte, och det känns som, ja kankse inte hyckleri, men åtminstone väldigt obetänkt att genomgå en religiös ceremoni bara för att någon anna vill det eller för att det är "tradition".
    All heder ¨t dem som döper sina barn för att de tycker att kyrkan är ok, eller åt dem som väljer ett annat alternativ av personlig övertygelse...

Svar på tråden Hur många av er döper sina barn?