• Jenniesmamma

Hur länge borstade du tänderna på ditt barn?

Hej!

Undrar lite bara då rekomendationerna från tandläkarna är att du ska borsta eller hjälpa ditt barn att borsta tänderna fram tills dom är 12 år,undrar hur många som gör det egentligen! Tycker att det verkar lite väl att borsta tänder på dom när dom börjar skolan,men det är ju jag.
    RIP älskade lillebror! 4/8-93-28/12-06!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge borstade du tänderna på ditt barn?
  • sakoline

Har inga barn men ser jag någon som kryssar i 3 blir jag ledsen...

• Jenniesmamma
    Ja jag vet inte varför jag tog med så låga åldrar för,hoppas också att ingen kryssar i det,då kan man ju börja undra!
  • Nette

Klickar i 8 år för det är hon nu, men jag ska fortsätta tills hon är 12 år.

• Lyxmorsan

Här säger de att man ska hjälpa barnen tills de är 10-12, men inte att man ska ta och borsta barnets tänder, utan att man ska vara med och kolla så det blir bra och hjälper där barnet har svårt med det.
    Men för tillfället är mina så små så de borstas ju av mig/maken, äldsta är lite drygt tre och långt ifrån att kunna det själv, hon borstar själv efter att vi har borstat hennes tänder.

/\*Predikaren3*/\
  • imperia72

Jag borstade på dem tills de var 11 år, de har inte motoriken att göra det ordentligt innan dess, tänderna ska hålla hella livet kostar massor att laga dem och då är den tid det tar att borsta dem på dem värt det.

• hotten

här säger de oxå att man skall hjälpa minst till 10 år.

vi brukar låta 7-8 åringarna borsta själv på morgonen å bara övervaka de hela, på kvällen borstar vi åt dem. 6 åringen får ibland sköta själv men oftast vi.
    10 åring borstar själv men vi gör oanmälda koll med färgtablett :-=

• alsesani

Kan bara svara nio då vår pojke inte är äldre.
    Vi borstar alltså fortfarande tänderna på honom, och kommer nog att få fortsätta länge. Dels för att han inte hade fått det gjort alls och för att motoriken till det inte är den bästa...

• Unnie

Nar jag var 7ar fick jag borsta tanderna sjalv sa det tanker jag gora till mina egna.

• Beckah82

Tills i höstas...8 år alltså. Vet inte riktigt hur det gick till att jag slutade men ja, nu borstar han iallafall själv

♥ Beckah, mamma till Victor 980815 och Lilla Bus i magen -> 070705♥
  • Jenniesmamma
    Ja jag hjälper ju min dotter fortfarande,ganska självklart då hon bara är 19 månader,kommer inte ihåg hur länge mamma hjälpte mig,men det var då inte tills jag var 12 iallafall.Var mer kul att kolla hur länge folk faktikst gör det,med tanke på rekomedationerna. Dom som har svarat tre å fyra,är det bara för att driva eller är det faktikst så illa att ni inte borstar tänderna på era små barn? Vilken 3 åring klarar det själv?
  • AasaC

Finns det verkligen folk som slutat borsta tänderna på sina 3-4 åringar. Jag har hört att man ska hjälpa till vid tandborstningen till de är åtminstone 9 år, så jag borstar ju fortfarande på mina båda barn (de är 6,5 år respektive snart 4 år). Först får de borsta själva en stund och sen borstar jag efteråt.

• Majbarnen

Vi hjälper grabbarna på kvällen, men på morgonen kör de själva. (och de vet att vi smyger på dem ibland )
    De fyller 7 o 9 snart, och de är inte mogna att borsta själva, för då slarvar dom hejdlöst

Anna, stolt mamma till majbarnen Melker'98, Eskil'00 & Alvida'06
  • Majbarnen

Men HJÄLP, är det sant att en del verkligen inte borstar på sina 3-, 4- och 5-åringar
    Hoppas det är troll som busar lite...

Svar på tråden Hur länge borstade du tänderna på ditt barn?