Hur gör ni??
Fuderar över hur ni andra med bonus barn gör när dom blir sjuka. Lämnar ni till den andra föräldern iaf eller behåller ni dom hemma tills dom är friska??
Fuderar över hur ni andra med bonus barn gör när dom blir sjuka. Lämnar ni till den andra föräldern iaf eller behåller ni dom hemma tills dom är friska??
vi lämanar över fast dom är sjuka ... det har deras mamma bestämt ...
Det beror på hur sjuka de är. Om de är lite förkylda byter vi men har de tex kräksjuka får de stanna där de är. Lite dumt att smitta båda familjerna, dessutom omänskligt att flytta någon som mår så dåligt.
Däremot har biomamman varit bra på att "lämna" sjuka barn. Dvs hon skickar dem till skolan med feber den dagen som de ska komma till oss...sedan får min sambo hämta när skolan ringer och säger att de är sjuka. Superdåligt av mamman tycker jag. Om hon har problem att vara hemma är det ju bättre att hon ringer och frågar om vi kan vara hemma än att skicka ett sjukt barn till skolan.
Ja, det är riktigt dåligt av mamman. Bio mamman här har försökt göra samma saken, men dagmamman märkte det innan mamman hunnit därifrån, så det va bara att ta med sig barnet igen.
Vårat gemensamma barn har feber just nu och biobarnet har fått vattkoppor, borde vi ta hem biobarnet då??
Visserligen så är det gott när barnen väl har haft vattkoppor, men jag känner ändå att jag inte ska "bjuda in" sjukdommarna. Eller har jag fel??
Jag tycker verkligen att ni skall försöka undvika att smitta ned ert gemensamma och undvika att flytta på ett barn som har vattkoppor. Det är ju av fler anledningar, dels att slippa smitta och sen att det är väl skönast att vara där man är om man ligger och är sjuk! Finns ingen anledning som jag ser det.
Vi hade en utdragen diskussion om typ samma sak för några veckor sedan, då biomamman ville skicka hit min sambos dotter som var förkyld fast vi kommit överens om att hon skall vara kvar där om hon är sjuk. Detta även vid förkylning just nu då vi har en nyfödd här hemma, och BB och Barnavården har rekommenderat oss att göra så för att den lilla skall slippa dra på sig dels en förkylning och dels RS-virus.
Men det var inte populärt kan jag säga...
Jag förstår inte varför hon inte ville ha kvar sin dotter hemma ett par dagar extra, jag hade blivit jättelycklig om min dotter skulle få vara hos mig lite extra om jag bara hade henne varannan vecka...
För oss så är den förälder hemma som kan bäst och det spelar ingen roll var pojken är,vi ställer upp på varandra och vårt barn. Det är helt naturligt och våra nya partners visste innan de flyttade in hur vi hade det och hur vi löser problemen runt vårt barn och de tycker att det är helt okej.
& jag tycker det är helt självklart att man följer sina veckor - om barnen är sjuka eller ej. Se´n om dom kommer & smittar ner nya halvsyskon...ja? Det hade dom ju gjort ändå i "kärnfamiljen"? Där kan man inte välja att "placera ut" barnen när dom blir sjuka.
Se´n kan det ju vara så att dom är medtagna och att man inte vill flytta dom av den anledningen. Nu är mina barn lite större och vi, deras föräldrar, bor bara 5 min från varandra så det är aldrig nå´t snack om det - är det dax att komma till mamma; ja, då kommer dom till mamma. Om dom är sjuka eller ej.
Idag är egentligen pappa-helg, men han skulle på fest och barnen skulle va hos oss. Så här kom en febrig och hostig liten kille...men han är ju min! Oavsett om han är sjuk eller ej.
En annan aspekt är ju kostnaden...har mamman t ex tagit vård av barn nå´ra da´r och se´n är det dax att gå till pappa...då får ju han vara hemma för sjukt barn - eller ska mamman vara det fast det är "pappans vecka"? Kompenserar han henne för det då?
Allt är inte bara svart eller vitt...
Tycker att det är fel att flytta barn som smittar, visst de skulle ju smittat varandra i en kärnfamilj, men kan man undvika det så ska man göra det. Speciellt när det gäller vinterkräksjuka och om man har små barn.
Vi har också gjort så några gånger att bonusarna har åkt till mamma en/två dagar tidigare för att vår gemensamma har kräkts för att de inte ska smittas.
Det jämnar nog ut sig i längde med VAB och kostnad för barn tror jag.