• Anonym

Problem efter att ha lämnat ett destruktivt förhållande...

I höstas lämnade jag mitt ex, efter att han misshandlat mig psykiskt under lång tid... Den första tiden efteråt mådde jag oerhört dåligt, ville inte leva o.s.v..

Nu mår jag bättre sen några månader också, eller rättare sagt jag mår bra! Däremot när jag träffar en ny kille (har dejtat 2 stycken efter separationen) så är jag så misstänksam och letar fel för att visa att killen inte är min typ...

Nu är jag rädd eftersom jag ska dejta en kille i veckan, en kille jag bara chattat med och igår pratade i telefon med. Han verkar väldigt trevlig, men jag är rädd för att samma sak ska hända igen..

Någon som har några råd?

• Svar på tråden Problem efter att ha lämnat ett destruktivt förhållande...
  • Anonym (ia)

Hej!

Jag lämnade ett liknande förhållande i augusti förra året. Det "förhållandet" varade i 4½år. Idag har jag en underbar kille vid min sida och vi har och får fortfarande ta konsekvenserna av vad det förra förhållandet utsatte mej för. Men jag vågade, vågade ge denna kille en chans och jag kan bara säga att det är jag jääävligt glad för Vi letar bostad nu och planerar att bli sambos inom kort

Efter regn kommer solsken vännen!

Sen ska du veta att oddsen att träffa en kille som är som våra ex är mindre än att träffa en fin kille. Vi har alltså lyckats med det "svåraste" att träffa just skitstövlar.

Känner du att du vill, våga! Det är mitt råd! KRAAAAM!

• kjempejente

Jag tycker att du ska ett break från allt vad dejtande heter och läka själv.
    Hitta dig själv, din självkänsla och ditt självförtroende.
    Det är inte farligt att vara singel ett tag, det är nyttigt.

När du gjort det så vågar du lita på dig själv och dina egna varningsklockor. Ringer inte dem är det en bra grabb du hittat.

• Anonym

kjempejente: Jag har verkligen hittat mig själv efter de här månaderna! Verkligen, är en helt annan person än då och trivs verkligen med mitt liv!!

Det handlar väl inte så mycket om att varningsklockor ringer hela tiden, utan att jag irriterar mig på småsaker hos de killar jag träffat...

Anonym (ia): Hur var du när ni träffades? Hittade du fel också hos honom men lyckades komma över det eller?

• kjempejente

"Däremot när jag träffar en ny kille (har dejtat 2 stycken efter separationen) så är jag så misstänksam och letar fel för att visa att killen inte är min typ..."

"Det handlar väl inte så mycket om att varningsklockor ringer hela tiden, utan att jag irriterar mig på småsaker hos de killar jag träffat..."

Jag tycker att dessa fraser talar om för mig att du inte vet vad du vill riktigt.
    Det är himla bra att du läkt men när ja läser:

"kjempejente: Jag har verkligen hittat mig själv efter de här månaderna! Verkligen, är en helt annan person än då och trivs verkligen med mitt liv!!" Så blir jag lite brydd... Hur bär man sig åt att bli en annan person på bara några månader?
    När jag lämnade ett destruktivit förhållande tog det drygt ett år innan jag överhuvudtaget kunde tänka tanken på en ny karl.
    Tur är dock att vi är olika som personer!!

Hoppas du hittar kärleken där ute!

• Tessideluxe

Hej
    Jag tror också att du undermedvetet letar fel för att du egentligen inte vill bli ihop med någon. Om jag vore dig skulle jag sluta dejta och när du träffar någon som du inte retar dig på (på jobbet, träningen, via vänner osv) då kan du börja fundera på att bli ihop med någon igen.

/T

• Catchie80

Jag ska ge dig ett ord på vägen, som min kloka mor gav mig efter ett förhållande som det du haft.

"Du behöver 1 år för att sörja det förhållande du haft som gick så fel, 1 år för att laga själen och ytterligare 1 år för att göra dig redo för ett nytt förhållande"

Så, ha inte bråttom. Ta hand om dig själv istället. Gå på dater om du vill, men fundera inte så mycket över vad du kommer tycka om den mannen osv. När du är redo, så kommer den bra och rätta trilla in i ditt liv.

Behöver du prata så finns jag. Lycka till!

• Anonym (ia)

Vi träffades på jobbet, han har varit entreprenör här i 1½ år innan vi började dejta. Det var faktiskt jag som tog initiativet. Jo jag letade och hittade "fel", men allt eftersom så insåg jag att det var jag som var "problemet" jag letade och letade och som man brukar säga, "den som söker han finner"

Idag inser jag att de sk felen jag hittade var endast skönhetsfläckar på en helt underbar människa. Han är ju inte mer än människa och alla har vi våra fläckar, somliga (som våra ex) stora fläckar, andra mindre.

• Anonym

kjempejente: Ja som sagt, alla är vi olika som personer och jag har läkt fort men vissa spår finns kvar så klart, men jag tänker inte låta den mannen kontrollera mig längre..

catchie80: Tack för orden men jag känner att jag inte tänker binda upp mig vid att det måste gå en viss tid innan jag träffar någon ny... Som att det MÅSTE gå ett år, vem har sagt att det är bättre liksom??

Anonym (ia): Vad härligt det låter! Får hoppas att den nya kille jag fått kontakt med nu är trevlig och att jag inte behöver känna att något känns fel..

• Anonym

behöver hjälp ur ett sånt förhållande o vi väntar barn ...=(
    psykisk misshandel hur yttrade det sig , tror ja fått leva me det från både min nuvarande o även hans mamma.......... hoppas du vill svara ...=)

Svar på tråden Problem efter att ha lämnat ett destruktivt förhållande...