• elin1

Scharlakansfeber utan feber?

Min dotter, 8mån, har små röda knottriga utslag över hela kroppen, mest i nacken, på halsen, anasikte (först i pannan, nu även på kinderna). Började i förrgår, nu har utslagen blivit fler och fler. Var till läkare för en stund sen, och hon sa att det ser ut som tonsillit antingen av virus- eller bakterie-typ, det senare skulle betyda scharlakansfeber (vi bor utomlands, läkaren pratar engelska, vet inte om det finns nån svensk benämning på den första versionen?). Men hon har inte haft feber! Har nån annan hört om scharlakansfeber utan feber?

• Svar på tråden Scharlakansfeber utan feber?
  • AmAnna

Har aldrig hört att barn kan ha det utan feber. Oftast debuterar sch.feber med hög feber.
     Men det kanske förekommer utan feber i enstaka fall, vet inte.
    Tog inte läkaren halsprov? Eftersom scharlakansfeber orsakas av streptokocker.
    Ett annat typiskt symtom är att tungan blir jätte röd, sk smultrontunga.

• elin1

Läkaren tog halsprov, glömde att skriva det. Svaret var negativt, så läkaren menade att det då är streptokocker orsakat av virus, inte bakterier. Någon annan som haft liknande?! Hur länge har det tagit innan utslagen försvunnit? Tjejen har varit ganska tröstlös hela eftermiddagen.. :(

• elin1

Fick alltså svalgprovsvaret först för en stund sen, postade första frågan innan jag fått svaret (måste bara påpeka, så att mina frågor inte ska verka så råddiga..)

Svar på tråden Scharlakansfeber utan feber?