• Bergtuvan

PCO och regelbunden mens??

Tänkte höra lite om PCO. Jag börjar misstänka mer och mer att det är det som kanske har drabbat mig. Kommer i dagarna att skicka in papper så att vi får komma på utredning och då får jag väl antagligen svar på det men jag vill ändå fråga/undra lite.

Varför jag misstänker PCO är väl mest på min hy som jag fick problem med för ca 8 år sen, var då 19-20. Inget råder bukt på den så jag misstänker att det är ngt hormonellt, kom som från ingenstans en dag bara. Har ett och annat grovt hårstrå som jag får ta bort med pincetten från hakan. Tycker även att behåringen längs bikinilinjen har dragit ut sig ngt över låret, blivit grövre och det finns plötsligt mer av den. Är inte överviktig och jag har alltid haft regelbunden mens. Från att ha haft 28 dagar mellan varje mens har den sedan ett halvår börjat skjuta på sig. Nu kan det gå 29-32 dagar emellan. Vad anses som oregelbunden mens?

Hur vanligt är det att en någorlunda regelbunden mens 28-32 dagar och samtidigt ha diagnisen PCO???

Hoppas ngn kan svara på mina frågor. Vad tror ni, kan det vara pco??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-19 10:40:35:
    Kan ju även tillägga att jag skulle ha haft mens i torsdags, alltså för 4 dagar sen. Inget ännu. Hade en liiiten blödning i lördags då jag fick blod på pappret när jag torkade mig men nu är det inget. Vad händer... är detta en oregelbunden mens??

• Svar på tråden PCO och regelbunden mens??
  • Maita

Halloj, fick själv min diagnos officiellt idag. Har också finnar och ökad behåring, men är inte överviktig. Mensen är oregelbunden, men kommer ändå ca: 1ggr i månaden, har allt mellan 30-45 dagar och ibland någon mellanblödning. Jag har också PCO-äggstockar och ökat manligt hormon.

Äter du några p-piller? För det kan ju göra mensen mer regelbunden också. Annars tror jag att du kan ha PCO, det kan ju ta sig väldigt många uttryck. Tror man ska ha några av symptomen för att det ska klassas som PCO-S, men äggstockarna och hormonhalten ser man ju först när man testat.

• Maita

du är inte gravid då? Med tanke på att mensen inte kommit ännu?

• LiselottePCOS

Har hört att en läkare att det är normalt att mens "diffar" 3-4 dagar olika cykler, det ses som regelbundet tex dag 28-32.  Det kan även vara probelem hos manen som gör att det inte blir barn,så det är klokt att göra en utredning.

• So nice

Jag har oxå PCO och min mens varierar kraftigt mellan 28-45 dagar super jobbigt. dock har jag oftast rikligt med ägglossnings sekret då denna kommer. Min gyn läkare sa till mig att när man har uppemot 38 dagars cyklar har man oftast ingen ägglossning. Då stöts bara slemhinnan ut utan att det har varit någon ägglossning. En bra sak med oss som har PCO är att vi ofta är fertila långt upp i åldrarna. Jag var säker på att jag hamnat i klimateriet då min mens började krångla. Jag har alltid varit som en klocka (30 dagars cykler).
    Har oxå hört att det anses vara normalt med en diff på 3-4 dagar.
    Då klassas man iaf som att man har regelbunden mens.
    Gå till gyn dom kan fastställa det relativt snabbt.

• Bergtuvan

Ok...min mens har diffat ca 3-4 dagar de sista 5-6 månaderna..Den har kommit igång nu lite på kvälen så i morgon är den väl här, då är det 33 dagar sen förra mensens första dag.

Jo, jag vet att det kan vara killen men jag är nästan övertygad om att jag har pco, eller då skulle jag iaf få en förklaring på så mycket! Framförallt på min hy då! Kan man få ngt hormonellt som gör att hyn blir bättre om man nu har pco?? Eller sker det automatiskt när man börjar käka vad det nu heter för att få äl? Ngt måste det väl finnas som minskar allt skit som vill komma upp i ansiktet? Eller får man helt enkelt leva med det om man har pco?

Papprena om utredning läggs på lådan i dagarna så snart får man väl veta hoppas jag!

• storpotäten

hej bergtuvan!

min hy blev mycket bättre när jag började med metformin. ingen kan ju helt säkert svara vad det beror på, men jag misstänker starkt att metformin förbättrar hormonbalansen och kanske indirekt minskar testosteronhalterna i blodet. Har även under en tid testat p-piller Diane och märkte en viss förbättring i hyn. Vad som passar någon kanske inte är lika bra till en annan, men jag tycker i alla fall att du ska testa metformin om du ännu inte gjort det. jag mådde illa i några kvällar under upptrappningen, men nu har jag inga biverkningar.
    lycka til!

• Bergtuvan

Hej storpotäten.

Metorformin, har läst lite om det men det är väl bara receptbelagt eller? Hur kan jag få det?

• Linsis

Jag har pco och min mens kommer alltid punktligt på dag 28. Så det är fullt möjligt att ha regelbunden mens och pco! För mig började mensen ändra sig ngt och kunde bli uppåt 30 dagar när jag gick upp i vikt.

• Bergtuvan

Jaha då blev jag mer övertygad om att jag har det Denna månad kom mensen på dag 33... har inte gått upp ngt markant i vikt men det har säkert smugit sig på ca 3-4 kg de senaste 4 åren men det är väl kanske normalt att man går upp lite ju äldre man blir?

Vill du bli gravid nu? Har du fått ngn hjälp isåfall?

• Janssonkatten

jag har pcos
    har mens "normalt" 2 ggr/år. nu har den blivit lite mer regelbunden. har haft i oktober, dec och jan. Läkarn sa till mig att man har äl ändå bara att det är väldigt sällan om man har så oregelbundet som mig.
    jag ska denna månad lämna ett antal blodprov för att se om det är äl eller inte, om det inte är det kommer jag få börja med pergotime

• Linsis

Jag har två barn genom IVF och har nu faktiskt blivit spontant gravid. Min läkare sa att det inte är alltför ovanligt efter att man fött ett par barn... Så nu ska jag istället efter alla dessa år se till att skydda mig ordentligt om jag inte vill bli gravid igen. Känns som väldigt tvära kast!

• Snozie

jag har också pcos, har mens ca 3-4 gr år. Dock har jag blivit gravid tre gr direkt när jag provat....min läkare bara kliar sig i huvudet...enl han skall jag ha svårt att bli gravid men det har jag INTE...kanske min man har super super spermier...:)

• Radix Lecti

Jag har också PCO och har alltid haft regelbunden mens på dag 30, tills vår dotter föddes och jag under graviditeten gick upp väldigt mycket i vikt. Nu har jag inte fått tillbaka mensen sedan förlossningen april 2006. Min gynläkare säger att det beror på min höga viktuppgång och att den kommer komma tillbaka när jag går ner i vikt.
    Jag har nu ätit premolut-nor för att få en blödning.

Så svaret på din fråga blir: Ja, man kan ha PCO och ha regelbunden mens.

* Min underbara Alicia 060429*
  • LiselottePCOS

Ja man kan ha PCOS ,med regelbuden mens, se min prentation för förklaring.

• Bergtuvan

Tack för svaret... jag la på papprena (äntligen) i går så nu är det bara att vänta på en tid....

Svar på tråden PCO och regelbunden mens??