• bambigirl

*Imorgon ska vi ner på stan och boke en resa

Imorgon ska vi ner på stan och boke en resa till Grekland till i sommar. När vi pratade med reseförsäljaren om pris och så tidigare så pratade hon om pris med försäkringar och avbeställningsskydd.

Nu när jag kollat runt lite har jag upptäck att om jag betalar 75% av resan med mitt icabank kort så får jag både försäkring och avbeställningsskydd och genom min heförsäkring har jag också reseförsäkring som gäller i 45 dagar.

Vi är inga vana resare, men det kanske nån här är. Vad bör man ta genom resebolaget och vad funkar fint att strunta i? Om vi betalar med ica, så får vi ju avbeställningsskydd genom dem, och då behöver vi väl inte betala extra för det?

Finns det fler ställen man kan få försäkring genom. Vi har nordea bank men vet inte om de har något liknande...

• Svar på tråden *Imorgon ska vi ner på stan och boke en resa
  • Elia

Betalar du resan med visakortet så ingår försäkring. Värt att kolla upp.

• Bebbsen05

Avbeställningsskydd är alltid bra att ha. Även om man är inställd på att resa så kan det hända saker i sista stund
    När vi åkte i somras struntade vi i deras försäkring då vi ändå har en bra försäkring här hemma...

• MaSo

Ett tips! Kolla upp vad det är för självrisker vid en eventuell skada! Hemförsäkringarna brukar oftast ha självrisk.. men den man kan köpa via resebyrån kan vara utan självrisk..

• bambigirl

Avbeställningsskydd får vi ju automatiskt om vi betalar med icabanken och det tänkte vi göra.

Så då är det ju förräkring som det är frågan om vi behöver ta...

• Marmor

Det är bra om du betalar med kortet för då har du oftast avb.skydd. Men jag kan absolut rekomendera dig att ta ett komplement till reseskyddet i hemförsäkringen.
    Du slipper självrisken, har hjälp på plats, betald läkarvård, flygförseningsersättning, bagageförlust, ersättning om du blir sjuk (även lindrigt sjuk), ersättning om du blir bestulen + mycket mer. Detta är inte något skydd man kan ha på annat sätt.

Jag har använt försäkrinen flera ggr och den funkar mycket bra!

Hls M

• bambigirl

Marmor: komplement hurdå? Genom vårt försäkringsbolag eller genom att ta resebolagets???

• Marmor

bambigirl:
    Om du har ett reseskydd i din hemförsäkr. dvs ett grundskydd, så tar du endast komplementet via resebyrån, reseförsäkringsbolaget. Det brukar vara enklast i o m att man då får hjälpen direkt av reseledarna på resmålet.

Hls M

• Bergling

De flesta hemförsäkringar brukar ha ett "förstärkt" reseförsäkringsskydd. Det kan heta t ex ResPlus, ResKlar etc. Det brukar kosta runt 500 kronor per år, och täcker då alla resor som familjen gör. Bra om man reser ofta.

Den största skillnaden mellan resebyråernas försäkringar och de via hemförsäkringen, brukar annars vara att på hemförsäkringen så tvingas du ofta betala utlägg m.m. på plats, för att sedan få ersättning för detta. Försäkringarna via resebyråerna brukar kunna vara av den sorten att du slipper betala något på plats.

• Marmor

Instämmer med Bergling + att i det förstärkta skyddet som man kan ta på årsbasis så ingår enbart självriskseliminering. dvs att om skadan överstiger självrisken så får man tillbaka från första kronan. Men om det understiger självrisken så får man inget. Resebyraåernas komplement täcker från första kronan.
    Ersättningen man får genom resebyråerna är oxå mer generös och därav den högre premien.

Hls M

Svar på tråden *Imorgon ska vi ner på stan och boke en resa