• Svar på tråden Bra febertermometer??
  • pattisza

Har ingen erfarenhet av den men jag tycker en felmarginal på 0,3 är ganska mycket. 38 eller 38,3 t.ex tycker jag är skillnad på.

• miab80

tack pattisza. Nu fick jag lite att fundera på

• pattisza

Vi använder Braun örontermometer och är jättenöjda med den.

• miab80

det blir en örontermometer iaf! Tack för hjälpen pattisza

• Mizzz

Tips:
    Om man vill ha en billig öron-termometer så har dom på biltema för 189kr.. Vet inte hur "bra" den är?

Jag har en liten pojke i magen
  • Blå Flygare

Här rommenderar bvc inte örontermometer, för det är för stor felmarginal. Barnet måste hålla örat still i 30 sek (?) vilket är i princip omöjligt, och så kommer det in luft i örat som påverkar resultstet olika mycket beroende på hur man håller i örat.

Jag har själv testat örontermometer och tyckte den varierade väldigt i resultat mellan mätningarna jag gjorde i följd.

• Kristin24

Vi har en vanlig digital som man använder i stjärten till Elsa, den är böjbar. Blir ju exakt temp i rumpan, så vi vågade inte köpa ngt annat.  Jag vande henne vid den som bebis så det är inga problem att ta tempen på henne. Bara att ha på lite babyolja..

Go och glad Kexchoklad
  • Annan33

Tror också på en rektaltermometer (rumpan). Det kan vara svårt att få in örontermometern rätt på ett spädbarn och om man inte får hörselgången rak så mäter den inte rätt.

• Rosa84

Jag har sett att det finns napptermometer, någon med erfarenhet av dom?

• Blå Flygare

rosa: jag har hört varningar mot den för att den nappen, precis som vilken som helst, kan det gå hål på. Men går det hål på den så läcker det ut farligheter rätt i ungens mun.

Har en rump-termometer o än så länge (8 mån) är det inget som helst bekymmer att ta tempen.

• pattisza

Örontermometer är väl rekommenderat från 1 år? Vi har både rektal och örontermometer och de gånger jag har provat har de visat samma.

• Rosa84

Ajdå.. Ja då är det ingen ide att chansa med en sån sak.

• knodden och vi

Någon som vet om pann termometern, ska visst bara va att hålla den imot pannan. Örontemp har vi på sjukhuset men den växlar från ett öra till de andra, opålitlig är min erfarenhet.

• Pna

Har man särskild termometer till barnet eller funkar det med apotekets digitala rump- som jag själv använder??

• Förhoppningar

Jag säger bara en sak - RUMPTERMOMETER. Det är outstandig bra. Vi köpet vår på Lidl för 30 kr. Hur bra som helst. Mäter snabbt, mäter humdradelar, minne av föregående mätning, signalerar när klar, börjbar. Allt man behöver och lite till.

• Buttelina

gump e bäst. napp är inte helt säker, den visade fel flera gånger. örontemp måste vinklas rätt och för barn över 1 år. (oftast.) jag har provat alla olika och gumpen är bäst...

Svar på tråden Bra febertermometer??