• Anonym (Förvirrad)

Vår 6-åring luktar illa - vad ska vi göra?

Undrar om detta är vanligt. Vårt andra barn luktar inte alls men 6-åringens svett luktar riktigt jätteilla. Det spelar ingen roll hur ofta det duschas, så fort det blir lite svett luktar det jättemycket. Det luktar liksom matos av värsta sorten och sätter sig i alla kläder. Detta började för ca en månad sedan. NÅgon som har någon erfarenhet av detta eller tips på vad man ska göra. Har försökt att inte visa för 6-åringen vad vi tycker men det duschas mycket oftare även jämfört med det andra barnet.

• Svar på tråden Vår 6-åring luktar illa - vad ska vi göra?
  • Anonym (Förvirrad)

Ingen som har något råd?

• pinglanmadde

detta var faktiskt helt nytt för mig, har aldrig hört talas om ett barn som luktar illa... kanske vårdcentralen har tips?

le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • Anonym (Förvirrad)

Jag hade hoppats på att någon här visste vad det kunde vara. Jag har aldrig hört talas om det heller. Vill inte gå med 6-åringen till någon doktor för då blir hon ju medveten om det och att vi ser det som något dåligt. Känns jättejobbigt.

• pinglanmadde

jo, men jag tänkte att det kanske kunde vara bra att ringa någonstans o höra sig för, kanske är det ett vanligt problem som är lätt att lösa?

le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • Anonym (Skäms inte)

"Det spelar ingen roll hur ofta det duschas, så fort det blir lite svett luktar det jättemycket(...)men det duschas mycket oftare även jämfört med det andra barnet."

Jag tycker att det verkar som att du skäms över ditt barn, du kallar ju henne inte ens för "hon", utan "det"... inte ska du skämmas för ditt barn heller! Ta med henne till läkaren, hon behöver inte förstå exakt vad det handlar, men sluta skäms!

• Mrs Smith

6-åringen behöver ju inte veta varför man går till doktorn. Eftersom det är känsligt för hennes självkänsla så kan man säkert hitta på ett skäl till varför ni måste gå dit. En liten vit lögn skadar ingen. Barn ska ju inte lukta eftersom de inte har sådana hormoner. Jag tycker att du ska ringa till vårdcentralen och fråga. Tar de er inte på allvar så försök tills att det går.

Lycka till!

• mammapåheltid

hej e det en kille eller tjej du har?? min äldsta tjej började lukta svett redan när hon va 5år. så hon fick gå på kontroller 2gånger om året. hon börjde få hår under armarna när hon va 7år. det visade sig att på dem första kontrollerna så hade hon mer manligt hormon än normalt men det skulle inte göras något åt utan dem skulle kolla med prover då o då. nu har hon fått sin mens vid 11års ålder. det börjar tidigare nu enligt läk. att det har gått ner i åldrarna. vi började med en parafym fri deo som hon fick använda. som hjälpte lite. men det e som du skriver att hon kunde duscha o en timme senare så luktade hon igen... tråkigt att det ska börja så ungt. dem är ju bara barn.

• Anonym (deo)

Äsch, va fånigt; det? Kallar man sitt barn "det"? Testa deo.

• sötäpplet

kan det vara något i maten? Eftersom era andra barn inte haft samma problem så kanske det är så att just detta barn har någon speciell favoriträtt/frukt/godis? Som alltså påverkar lukten?

Låter annars väldigt underligt. Jag funderar också på barnets allmäntillstånd och om man ska konsultera en läkare.

• Cindra

Vet inte heller riktigt vad jag ska svara...våra barn började få "svettlukt" i 9-10 årsåldern och det var då de började med deodorant. De första åren fick man vara på dem som hökar....att man SKA tvätta sig i ansiktet och under armarna VARJE morgon OCH ta deodorant direkt efter det...
    Är det just armsvett som luktar, eller är det "hela hon"? Om det nu inte är typ vanlig armsvett så MÅSTE det ju vara något annat och då behöver ni kolla upp henne tycker jag. Min första tanke är att det skett någon slags hormonförändring av någon anledning. Eller något annat fel eller sjukdom... Behöver ju inte alls vara något farligt, men väl värt att kolla upp, med blodprov och andra prover kanske. Hon är såpass stor...så jag tror nog hon redan fattat en hel del, förklara för henne och säg att nu ska vi göra allt för att lösa detta! Lycka till!

Svar på tråden Vår 6-åring luktar illa - vad ska vi göra?