• Anonym (Orolig)

Cysta i hjärnan!

Jag fick yrsel, som att alltid vara på en båt i sjögång, och sökte hjälp på akuten. Jag blev snabbt inlagd på neurologen och fick en magnetröntgen av hjärnan som visade att jag har en cysta på tallkottsskörteln i hjärnan. Jag är lite chockad och omtumlad men hemma igen. Det är tydligen inte helt ovanligt och den har kanske alltid varit där.
    Någon annan som fått denna diagnos? Hur har ni tagit det, vad har det inneburit för er?
    Bara några dagar innan hade jag och min man äntligen kommit fram i kön för utredning av barnlöshet så jag är samtidigt glad över det.

• Svar på tråden Cysta i hjärnan!
  • Esterella

Har en kompis som fick ett migränanfall med synbortfall och huvudvärk, det var första gången för henne så hon åkte till akuten och fick röntga huvudet och då hittade dom en cysta i huvudet och sa att det berodde på den.
    Hon åkte hem och fick genomgå flera veckors ovisshet om det var en tumör eller vad det var innan dom kom fram till att de alltid suttit där och var helt ofarlig.

Ibland tror jag att jag förstår allt - sen återfår jag min medvetslöshet
  • Anonym (Orolig)

Jag fick veta direkt att det var en cysta och ingen tumör och att det inte är livsfarligt. Min cysta är ganska stor 17*10 mm men eftersom den sitter ganska långt in i hjärnan är det inget man opererar i första taget. Ironiskt nog tror inte neurologen att yrseln beror på cyctan så yrselytredningen fortsätter.
    Jag blir lätt trött vid stress, så har det alltid varit. Det beror på att tallkottskörteln styr melantoninet som i sin tur styr när man är trött eller pigg och vaken.

Hur går det för din kompis, lever hon sitt liv utan problem.

• Anonym

har i dag sökt för min yrsel..så imorrn ska jag ta en massa prover får se hur det går!
    hade likadant för flera månader sen och sen mådde jag bra i 4 månader och nu förra månaden kom yrseln tebax..suck!

• Mira29

Kram till dig, och lycka till med allt ,och att det snart blir bebbe.

• lollipop25

Skönt att dom tog tag i det direkt, hoppas allt löser sig med yrsel och barn

• Anonym (Orolig)

Ja yrseln är faktiskt redan bättre, nästan borta. Jag var däremot inte alls beredd på omgivningens reaktioner. Jag kunder lika bra sagt att jag hade tumör och skulle dö snart, det var vad alla hörde när jag sa cysta. Hur mycket jag än bedyrar att jag är frisk och att cystan bara är en liten vätskefylld blåsa som inte är farlig lyssnar ingen. Så jag kommer inte att prata med om det med fler än min familj och närmaste vänner.
    Speciellt inte med någon som har med jobb att göra för ingen vill anställa någon med en hjärntumör, det fick jag erfara direkt eftersom jag precis börjat nytt jobb och de fortfarande hade möjligheten att dra sig ur.

Ja sjukvården har funkar jättebra och min läkare har verkligen engagerat sig i mig. Hoppas du som skulle kolla upp yrseln också får en bra läkare.

Svar på tråden Cysta i hjärnan!