Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Ankissen

Bygglov för att förändra husfärg?

Måste man ha bygglov för att byta färg på sitt hus? Min man sa det, med tanke på att vi ska måla om huset i sommar från mörkbrunt och vitt till ljusblått och mörkare blått...

• Svar på tråden Bygglov för att förändra husfärg?
  • uniMog

Japp det måste man faktiskt. Lustigt nog.

Nullus Anxietus
  • Sunflower

Bara om det är inskrivet i planen för området. Ring din kommun och fråga

I min kommun glömde man göra det över ett visst område. Så nu finns det ett rosa hus med röda knutar Det är förskräckligt fult! Alla grannar har klagat, men eftersom det inte skrevs in i planen, så går det inte att göra nåt åt.

Bästa sättet att få vara ifred är att ställa sig och diska
  • uniMog

Fast vi har inte ens detaljplan och vi behövde ändå bygglov för att ändra färg.

Nullus Anxietus
  • MalinI

Har inte hört om att man måste ha bygglov, men däremot ett tillstånd från samfälligheten eller grannar.

• Sunflower

Behöver jag bygglov för att ändra fasadfärg??

Inom detaljplanelagt område, område med områdesbestämmelser eller samlad bebyggelse är ändring av fasadfärg bygglovpliktig om karaktären väsentligt ändras.
    Kontakta oss på miljö- och byggnadskontoret så kan vi diskutera närmare.
    Källa: http://www.hogsby.se/INTERNET/FORVALTNING-MILJO-BYGGNAD-RADDNINGSTJANSTEN/bygglovfaq.asp

• uniMog

Det jag får fram när jag googlar är att det är ok att måla om (elelr byta fasad) utan bygglov "om husets karaktär inte förändras väsentligt"

Att gå från brunt & vitt till blått gissar jag på är en väsentlig förändring.

Nullus Anxietus
  • ChokladRosen

Sunflower,, ALLVAR

ett rosa hus med röda knutar

Är dom färgblinda som bor där eller vad?

Kaaaaan du inte knäppa ett kort på det huset asså färgkombinationen så vi får se det

Snääääääääääääääääällllaaaaaaaa

• Ungen

Plan och bygglagen säger så här:
    I områden med detaljplan krävs bygglov för att färga om byggnader (8 kap. 3 §)
    Undantag:
    Bestämmelsen i 3 § gäller inte i fråga om nedan angivna åtgärder beträffande en- eller tvåbostadshus...
    p.1, färga om byggnader om byggnadens karaktär därigenom inte ändras väsentligt (8 kap. 4 §)

Så frågan är väl om det anses väsentligt. Ring kommunen och fråga vad väsentligt är.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • Sunflower

Chokladrosen

Det är fullaste allvar. Dessutom är det massor av snickarglädje

Nän nån bild tar jag inte, vill inte hänga ut dem som bor där mer än nödvändigt Men du får lita på mitt ord, det är inte vackert!

• ChokladRosen

Åååå, vad jag är nyfiken nu

Kan du bara inte knäppa typ knuten på huset så jag få se,, så kan du snabbt ta bort dte från ditt galleri sedan

• Sunflower
    får väl se

kör förbi det imorgon
  • ChokladRosen

åååå,, du får hojta till

• Sunflower

Lovar

• ChokladRosen

Å, SHIT!!
    Rosen har just sett världens hus

• Sunflower

Chokladrosen

• Sunflower

*poff* så var bilden borta

• ChokladRosen

Jaja,, det var ju rosa iallafall

• Majlo

Konstigt har aldrig hört att man skulle behöva bygglov för att måla om huset det hade inte vi vi bara ändrade färg. E det inte möjligt att det e någon gamal regel?

Svar på tråden Bygglov för att förändra husfärg?