Samarin + graviditet?
Undrar bara om det är ok att ta samarin apelsin när man är gravid?
Undrar bara om det är ok att ta samarin apelsin när man är gravid?
ja, det ska vara ok. kolla på förpackingen eller apotekets hemsida om du är osäker.
Flyttar upp
Jag tar samarin, har aldrig hört att d skulle vara farligt.
Det är ju bikarbonat o salter typ...
Jag tar Samarin Apelsin när jag får lindrig form av halsbränna..
Har aldrig hört att det ska vara farligt..
Köpte samarin apelsin idag! Stod att inga tester visat att samarin ska vara skadliga för gravida/ammande kvinnor.
Blir tokig på min halsbränna. Äter även Rennie från apoteket,
Jag undrade samma sak i dag ringde till läkemedelsupplysningen och där sa dom att det var helt ok att ta när man är gravid...tack å lov
...Kram / Nette
Tack för alla svar. Nu kan jag ta det i lugn och ro. Får se om det hjälper bättre än vad Gaviscon gjorde... annars får jag prata med barnmorskan på fredag då vi ska dit.
Samarin är bra. Jag tar även flytande Novalucol vilket hjälper snabbare.
Jag har haft ( och har...) väldigt stora bekymmer med halsbränna under hela graviditeten (arv efter mamma, hon hade det när hon gick med mig, tack för de generna... Väntar på de 27 kilona också...) och använde samarin i början. Samarin är helt ofarligt för bebisen men vad man ska veta är att samarin fungerar på så sätt att det tar "död" på all saltsyra i magen vilket gör att kroppen producerar mer nästa gång istället. En god vän till familjen som är läkare avrådde bestämt från att använda samarin om man har mycket besvär just därför, annars tuckte han att det var ok att använda vid enstaka tillfällen.
Mitt bästa råd är att äta hela tiden, att aldrig hinna bli ens i närheten av hungrig. Fast tänk på att inte äta för stora portioner...Märkligt nog så brukar Budapestbakelser fungera på mig, ett tag hade vi t o m med oss en sådan när vi var iväg på kvällarna hos vänner och familj, ifall det skulle sätta igång och förstöra hela kvällen... Budapestbakelser (som jag egentligen aldrig varit speciellt förtjust i innan graviditeten) har dock vissa andra negativa aspekter, typ väldigt mycket grädde och socker (maräng)... Men man tager vad man haver, som Cajsa Warg sa!!