• Baby 1990

Hur tränar jag inkallning på min hund??!

Jag skulle verkligen behöva lite tips om träning med min vovve. Hon är ett år och kommer aldrig när jag kallar på henne. Ibland sticker hon bara och ignorerar mig helt! Ska få lite extra hjälp av en jag känner som är jätteduktig och har samma ras. Münsterländer. Men vill gärna ha lite tips innan dess också .

Har provat att hålla mycket på med pinnar ute och då stannar hon när jag säger det och konmmer. För då har jag ju något intressant i handen . Men kommer det alltid vara så? Sen måste jag alltid ha köttbullar med mig, annars brukar hon inte komma. När det kommer andra hundar springer hon mot de direkt och ignorerar mig också... Har ni några tips?? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur tränar jag inkallning på min hund??!
  • ixxia

det är alltid bra att träna valpen (fast nu e ju inte din det längre..) med att ha den lös i skogen och när valpen har dragit i väg en alldeles för lång bit framför dej, kan man sätta sej på huk bakom en buske ex å gömma sej, då brukar hunden stanna upp å märka att shit var e "mamma"! e ja ensam här i skogen??
    valpen börjar (förhoppningsvis) leta upp dej och när den kommer fram till dej ge den mycket beröm,,! gör man detta lite titt som tätt när dom e valpar lär sej hunden att hålla koll på vart DU är ist för att du ska hålla koll på vart hunden är när ni e ute, då brukar inkallningen sitta sen när hunden blir äldre.

(nu finns d ju hundar/hundraser som fullständigt sk**er i vart "mamma" tagit vägen när man gömt sej och dom märker att dom e ensamma..)

• lillynea

Vi gömde oss mycket med vår valp, det gör vi fortfarande och nu är han ett år. Men vi har också stora problem med inkallning. Inne är han uppmärksam och lydig, ute är han en helt annan hund.
    Har tränat med lång lina, men han vet då att han sitter fast, så det hjälper inte. Tränar "hit" med honom hundra gånger per promenad i skogen. Han är oftast jätte duktig. MEN, kommer det en annan hund, människa, bil etc så gör han som han vill. Det är jätte jobbigt.

• cicci85

Jag tycker att Memea Mohlin skriver jättebra böcker, hon har skrivit en som heter Inkallning är så mycket mera.
    Låna boken på bibblan!
    Jättebra att du sak få hjälp!
    Inkallningen är något av det viktigaste som måste fungera på en hund!

• Miss Skellington

Ett annat boktips: Lyckliga Lydiga Hundar av Anders Hallgren

• Vargtass

Mitt tips är ganska tråkigt. Jag tror inte att det finns några genvägar eller "formler" till att få en lydig hund. Det som gäller är träning. Inkallning är väl något av det svåraste som du kan utsättas för som hundägare. Du ska kontroll över din hund utan koppel och dessutom på avstånd =universitetsnivå. Det kan dessuton komma alla möjliga "retningar" runt hörnet rent oförberett så som andra hundar, grannens katt eller en kanin m.m. Du ska fortsätta hålla kontroll... För att komma dit så måste du klara hantera alla de enkla situationerna också. Kan du det?

För att förklara bättre... Om vi antar att inkallningen är "f" så måste du klara "a" och "b" osv innan. Du kan tex inte förvänta dig att din hund ska komma på inkallning om den inte kan gå fint i koppel, stanna kvar, eller klara enklare moment innan. När den klarar (eller NI klarar) hantera enklare moment, då kan man inrikta sig på inkallning och att jobba med hunden på avstånd. Är ni där nu? Bra! Ofta när man kommer så långt i sin hundträning så brukar inkallningsbiten komma automatiskt. Man ökar ju kraven på sig själv ju längre man jobbar ifrån sin hund.

Mitt tips.. Slopa godiset. Du vill väl att din hund ska komma för DIN skull inte för köttbullen i fickan? Jobba med hunden positivt. Var tydlig och ställ krav. Men var TREVLIG! Är du på dåligt humör en dag, skippa hundträningen den dagen. Ta igen det dagen efter om du är gladare då. Som sagt tydlighet är a och o. Jobba med lydnaden! Ska du träna in moment eller trix så kan du plocka fram godiset igen men inte när du ställer ramen för vad som är tillåtet eller inte tillåtet. Var bestämd innan ni går ut. Håll kontrollen lite extra innan ni utsetts för situationer som gör att du kan tappa din hund lite, då är risken inte lika stor att du tappar helt.

• Jan H

Håller med cicci85, alla böcker av Memea Mohlin är läsvärda.

• LinaFalk

Hundar är egoistiska, dom gör inget för din skull utan för dens egen skull. För att få en bra inkallning på din hund måste du vara en bra ledare, göra roliga saker så det blir intressant och värt att komma till dig! Läs boken kontaktkontraktet, en bibel

• LinaFalk

Vargtass: Visst VILL man att hunden ska komma för min skull, men så fungerar det inte. Är det inte värt att komma till dig, så kommer hunden inte heller göra det vid störningar så småningom.

• Vargtass

LinaFalk: Det går alldeles utmärkt att träna hund utan godis. Men det krävs naturligvis mer av föraren. Frågan är om man kan träna hund enbart med godis när det verkligen gäller?

• ixxia

jag har aldrig tränat mina 3 hundar med godis inte ens när dom var valpar, och dom e mkt lydiga, 2 utav dom går lösa jämt bervid mej på trottoarer i stan osv.. ( jobbar på den 3 vilden... =)11mån ) skulle aldrig falla dom in att varken gå fram till hundar elr människor när dom är lösa om jag inte tillåter det, dom kan ju även gå lösa 10 meter framför mej men lyder forf, så att träna utan godis går alldeles utmärkt!

Svar på tråden Hur tränar jag inkallning på min hund??!