• Lila

Vart vill man bo i Malmö?

Jag och min man funderar på att flytta till Malmö. Jag har inte varit så mycket där så jag har ingen aning om var det är trevligt att bo.

Eftersom det kan ta ett tag att få en känsla för vilka områden som är trevliga så tänkte jag att ni som känner Malmö väl skulle kunna skriva i vilka områden ni skulle vilja bo och varför!

• Svar på tråden Vart vill man bo i Malmö?
  • Erita

Är inte särskilt förtjust i malmö, så jag avråder ju från att bo där
    eller i.s.f att välja ett lugnt område lite utanför malmö

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Miss S

Bra områden i Malmö är Limhamn, Bellvue, Slottsstaden, Eriksfält, Kulladal, Borgmästaregården, Mellanheden. Egentligen kan man säga väster om pildammsvägen. Men det är ju också lite dyrare. Sen har du även dockan nere i hamnen som är trevligt o fint!

• Tesselessan

Jag har bott på flera olika områden i malmö..vissa gillar jag inte men du kanske gör..vi är ju alla olika.

Allt är ju utifrån vad du har för krav på boende miljö,grönområden,närhet till affärer,pubbar eller lugn och ro.Ska du köpa eller hyra bostad..Berätta lite mer så kanske jag kan hjälpa dig?

Jag älskar Malmö!

• Lila

Vi ska köpa bostad.

Vi har två alternativ
    1: En bostadsrätt i en bra del av Malmö och så kan vi köpa ihus i området när vi blir rikare

2: Villa i ett lite billigare område

Vi vill gärna ha både nära (5km)till grönområden och centrum

Inte fel om det är nara vattnet men inte heller nödvändigt

Vi har en dotter så om någon vet att det finns bra dagis i ett område så är det oxå ett +

• Meline

Det är ganska dyrt med bostadsrätt i de "bra" delarna, så det kanske är bätre att satsa på villa...

Men de områden som jag tycker är bra i Malmö är de i västra innerstaden & slottstaden...gamla väster, rönneholm, dammfri, fågelbacken, hästhagen, fridhem och liknande.

Mellanheden går också bra, har för mig att det är ganska mycket barnfamiljer där.

För barnfamiljer är ju limhamn och bunkeflo trevliga, tror att det är helt okej i sibbarp också.
    Är det några speciella områden ni har funderat på?

Jag var ganska skeptisk till Malmö innan jag flyttade dit, men har trivts väldigt bra.

• mysan87

Jag har bara bott i Malmö sen juni 06 och första stället jag hamnade på var Bunkeflostrand, mycket trevligt och mysigt speciellt för barnfamiljer. Andra Var Västra innerstaden, där också mycket mysigt och lugnt, men skyhög hyra! nu bor jag Vid värnhem och här vill jag inte bo för alltid, är det stället jag trivts minst på.
    Har en kompis som har hus i Limhamn och där är det välldigt fint också. Hoppas ni kommer trivas i malmö!

• Lila

Vi har funderat på Bunkeflo, limhamn men oxå Risberga, kirseberg o bulltofta i östra delen av malmö.

Är det någonstans ni inte skulle vilja bo med barn får ni gärna tipsa om det oxå.

• ilalila

Vi bor i södra innerstaden/norra sofielund och trivs hur bra som helst!! Detta kanske inte anses som "de finare" delarna av malmö, men det är, enligt mig, den absolut trevligaste delen av malmö! Här finns en hel del fina bostadsrätter (mycket 30.talsfunkis)som fortfarande säljs till ganska humana priser.Vi har nära till både möllevångstorget (mycket pubar och resturanger och härlig torghandel)och centrum. Folkets park ligger också här och är en perfekt oas för oss med barn. Ja även för andra:)

• miism

Kirseberg och Rostorp är jättemysiga områden. Och varken villapriserna eller bostadsrättspriserna har skjutit i höjden riktigt ännu.

Svar på tråden Vart vill man bo i Malmö?