• Linda2

Gipsa magen?

Hej,

Jag har köpt gipslindor för att jag tänkte gipsa min mage som ett litet minne. Nu tycker inte min kille att jag ska göra det för han tror att det kan bli för varmt för barnet när man har gipset på. Någon som har gjort en gipsmage, och vad tror ni?

Kramar

• Svar på tråden Gipsa magen?
  • Rut

Jag har inte gjort en gipsmage, men väl en byst en gång i tiden. Vad jag minns så blev det inte särskilt varmt. Det tar inte lång tid innan det har torkat och går att ta bort...

• Nette

Jag läste en hel hemsida om gipsmagar! tyvärr kommer jag inte ihåg adressen. Men det är INTE farligt på nått vis! Lycka till / Nette

• PrincessOfIce

Jag har inte gjort någon gipsmage ännu men det är förmodligen ingen som helst fara..Fostervattnet håller samma temperatur även om man tar ett kokhett bad eller är ute i snöstorm och det är 30 minus ute..
    Det är ju hur många som helst som har gjort gipsavgjutningar av sina gravida magar som minne..

• lalala

Hej,

Jag har gjort en avgjutning på mina bröst. Jag klippte i förväg lagom stora bitar av gasbinda som jag sen la på kroppen (smörj in huden med typ vaselin annars är det svårt att få bort formen)

Försök att se till att gasbindan inte viker sig utan försök att göra så jämna lager som möjligt. Smeta gärna ut det lagret som ligger närmast huden annars kan avgjutningen bli rutig av själva tyget i gasbindan.

"Skalet" som man sen plockar av sig blir ju till en form som man häller gips innuti. Det är det gipset som "brinner" och blir varmt - inte det man har på kroppen.

Jag la min form i en låda som jag bullade upp med handdukar för att ge formen stöd.

Jag köpte vanligt gips till gipsfigurer från en hobbyaffär, blandade till i en bunke och hällde ner i formen. Jag skakade formen lite lätt så att gipset sjönk in.

SEN! var det bara att pilla loss den slutgiltiga formen!! Då blir det en exakt avgjutning.

Lycka till, det blir säkert jättefint!

• Linda2

Tack för svaren, ska börja med min mage nu!

• Nette

Det jag läste om var ingen form man hälde gips i utan man använder BARA gipsbindor. Sedan målade dom i olika färger mm f*n att jag inte mins adressen. prova att sök på gamla inlägg!!

• xmarie

Kan inte tänka mig att det skulle bli för varmt, och vilken jättekul grej att ha kvar som minne

• lalala

Man kan ju göra två olika slags gipsningar, antingen gör man bara som ett "skal" av gipsbindor eller så fyller man skalet med gips och gör mer som en skulptur!

Det kanske är enklare att göra på det fösta sättet, en mag-skulptur är nog lite större och svårare att gjuta av än t ex ett par myggbett till bröst som mina :)

• aaaa

vart köper man gips :D
    det verkar vara roligt å ha kvar som minne.
    kanske sätta upp på väggen t.o.m :)

• Nette

Gipspindor köper man på apoteket!! Vnligt gips finns i både leksaks och hobby affärer! lycka till nu.

• AnnaClary

Jag har gjort en gips avgjutning av min mage samt brösten. Det var skoj att göra det och ha kvar det som minne sedan. Har målat den och dekorerat den, ska hänga upp den på väggen oxå hade jag tänkt.
    Jag fick hjälp av min man att göra den för det är lite krångligt att göra den själv tyckte jag.

Det är ingen fara för barnet. Barnet behåller sin värme som någon sa här på sidan. Och gipset blir inte så varmt som när man gjuter ihop gips i en form.

Hoppas den blir bra!

• Nette

Japp, Den sidan är det!! Tack!!!!

• Förstagången

någon som vet vad som blir billigast? köpa gasbondor å vaselin på apoteket eller beställa ett sånt där färdigt kit på www.mammas-mage.com

känner mig lite fattig just nu men det skulle vara hemskt roligt att göra en avgjutning

• Snuttarna

när jag gjorde en avgjutning av mitt ansikte, på skolan, så använde jag plastfolie. det är enkelt och inte kladdigt och det smiter åt väl. dessutom har man det oftast hemma redan.

• Snuttarna

Kollade på www.apoteket.se angående gipsbinda. Priset är 19 kr för 2mx10cm eller 133 kr för 10 st (2mx10cm).
    Jag vet ju inte hur många man behöver med det låter billigare än det färdiga paketet på mammas-mage.com
    Det är inte så svårt att lägga ut dom, bara man ser till att få det slätt.

Lycka till!

• Tronte

Hej!

Vi gjorde en gipsmage dagen innan vi fick våran son. Det sitter på så kort tid att det blir inte varmt. Innan gipset äns torkat hade sonen sparkat i magen så det lossnade:)

Lycka till!!

• Näckrosen

Det finns faktiskt vissa gipssorter som blir väldigt!!! varma när de härdar. Gipsbindor från apoteket är bra, för det är ju den sorten man använder på sjukhus vid benbrott. Men vissa pysselgips från hobbyaffärer kan bli så varma att man får rejäla brännskador. Gäller även gipsbindor. Köp på apoteket eller fråga i affären, så det blir rätt sort.

• vanja77

Nejdå...ingen fara.... för at barnet skall bli "för" varmt så krävs det att hela din kroppsvärme skall öka radikalt (väldigt hög feber) och det får man inte av att gpisa magen... magen ser till att barnet har rätt temperatur hela tiden... annars skulle det ju vara farligt att basta...

Svar på tråden Gipsa magen?