Måla en innerdörr vit...
Hej, i huset som vi ska flytta in i är det mörkbruna innerdörrar, å dom vill vi ha vita. kan man måla dom vita själv? nån som har gjort det ? ska dom vara matta eller blanka ?
Hej, i huset som vi ska flytta in i är det mörkbruna innerdörrar, å dom vill vi ha vita. kan man måla dom vita själv? nån som har gjort det ? ska dom vara matta eller blanka ?
Man bör nog spruta dem, brukar INTE bli snyggt alls om man går på med pensel....
roller då ? :o)
det beror helt på vilket material dörrarna är gjorda i.
är det rena trädörrar är det bara att sandpappra på dörren o måla sen med roller eller bred pensel. Dörrar ska målas blanka.
kan tillägga att såna här "pappersdörrar" som man brukar ha till rummen i lägenheter är inte rekommenderat att måla på eftersom färgen fäster dåligt.
Vi lämnade iväg alla våra dörrar och garderobsdörrar så de är sprutmålade och vi gjorde dem halvblanka i S-0502-Y. Det är spegeldörrar och själva spegeln i dem sitter ju löst så färgen har redan, efter 6 mån, spruckit på flera ställen runt speglarna. Inte snyggt men man får inte titta för nära. Bortsett från det är resultatet kanon, vi tänkte inte ens tanken på att göra jobbet själva!
Ett tips är att använda en ljust grå nyans som är så ljus att en ser vit ut. En kritvit nyans kan bli lite bländande.
Jag håller på med nr 8 av mina innerdörrar just nu.... Vi har mörkbruna spegeldörrar och målar om till antikvitt. Tvättar med målarsoda först, målar ett lager med v-slip grundfärg och sedan två lager med halvblank lackfärg. Målar med pensel, det blir jättesnyggt! SÅÅ stor skillnad med 8 vita dörrar istället för 8 mörka dörrar i hallen! Man får vara väldigt noga och måla med väldigt tunna färglager så att det inte rinner eller så att penseldragen syns så noga. De första dörrarna målade jag för ett par månader sedan och resultatet är fortfarande jättefint.
Lycka till med målandet!