• firiona

tips på hur jag gör min inne kanin till ute kanin (våren)

Funderar på att ta ut min älskade kanin till våren och låta henne vara ute till hösten. När är det lämpligast att ta ut henne? kan ni rekommendera någon bra bur mm. Hon har älskat att vara ute på sommaren innan, sitter gärna i flera timmar och solar sig på vår balkong. Hon är nu 2 år gammal.

• Svar på tråden tips på hur jag gör min inne kanin till ute kanin (våren)
  • Rymdmamma

tänk bara på att kaniner som är ute på vintern måste ha mycket isolering typ ett litet hus med hö i som de kan värma sig i.. och vatten tex. måste bytas ofta för att det fryser ju annars, och då kan de ju inte dricka det?

• Gnista

Du kan sätta ut henne från det är att är 10 grader även under natten, dvs typ i juni. Ska hon vara på balkongen eller på någon tomt? Burarna man köper tycker jag är alldles för små. Bygg istället en bur, så stor som möjligt (gärna flera kvadrat om du har utrymme), med en bolåda i (minst ca 50x50 cm) som det inte kan blåsa in i. Använd minknät, det är starkare än hönsnät. Där lägger du spån och halm som hon kan gosa med. Tänk på att hela buren måste ha golv (min är gjuten på berg, då kan dom gräva enda ner till berget men det är ingen risk att dom gräver sig ut) och tak också, så hon inte kan gräva sig ut eller hoppa ut. Dela gärna in buren i "rum"/avgränsningar, det tycker i alla fall mina kaniner är roligare än bara en fyrkantig tråkig bur. Gör gärna "hyllor" som hon kan sitta på.
    Lycka till!

• Paxxo

Hade för mig att det inte bör understiga 16 grader ute..
    Då är det helt ok för innekaniner att va ute då?
    Enligt vissa kaninuppfödare som man kollat upp runt.

Har innekaniner, fast de ej bott ute då man bor i lägenheten:)
    Balkongen brukar de få va när det inte är kallt ute i balkongen

• Ruggugglan

Gnista: Jag håller med. De såkallade uteburarna ser ju ut som burar till hamstrar eller ngt. Jag byggde en bur sj till min lilla krabat. Och hönsnät är inget att rekommendera. Min kanin lyckades bita hål i det.

Svar på tråden tips på hur jag gör min inne kanin till ute kanin (våren)