• Gummsesnuffsan

Han låter konstigt när han andas. *orolig*

Min bebis (1 vecka) har de senaste 2 dagarna låtit konstigt vid andningen. Inte hela tiden, men ibland så låter han som att han drar in luft, men att det är svårt, så ett ljud uppstår. Typ som på hos någon som har astma. Han verkar inte speciellt påverkad av det, men det låter otäckt. Är det någon som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Han låter konstigt när han andas. *orolig*
  • solros11

Så låter min 7 veckors emellanåt. Det är ingen fara men prova med renässans näsdroppar, det kan lätta på trycket om bebbe har en liten förkylning. eller prova med bröstmjölk i näsan. Men min låter så. BVC säger att det är ljud den ger ifrån sig för den frsöker få fram ljud (tal)....MYSIGT

• Vikingakvinnan

Nix. Vet inte vad det är däremot så låter min bebbe annorlunda när hon djupsover. Då rosslar det liksom när hon andas. Annars är hon bara helt tyst. Jag har fått för mig att hon gör det för min skull. Att jag ska höra att hon lever när hon ligger där i spjälsängen.

• Förhoppningar

Är du orolig så ring sjukvårdsupplysningen i ditt landsting. De kan ge dig råd och ev hänvisa dig vidare. Du får där prata med utbildad vårdpersonal.

Lycka till med bebben!

• käck

Precis så gjorde min kille oxå, är 1 månad idag. När han va precis nyfödd var det mer, det liksom tjöt till som om han glömt bort att andas och drog efter andan hastigt om du förstår vad jag menar. Jag frågade på bvc om det här och tydligen har barnen i början ganska oregelbunden andning sa dom. Tycker att det kanske händer lite mer sällan nu då han är större, kanske blir så för er oxå. Visst är det oroligt men jag blev lugn då dom sa att det va så vanligt, hoppas du blir det med. Och då dom inte verkar besvärade av det så är det nog bara lite oregelbundet som det tydligen ofta är.

• Gummsesnuffsan

Ok, kanske nåt som spädbarn gör ibland alltså. Som sagt, han verkar inte så besvärad av det.
    Tack för era svar!

• Nettan73

Ett tips är att titta på bebisen kropp - om mage o bröst rör sig ryckigt och ojämt är det ett tecken på att bebisen har onödigt svårt att andas och man bör söka hjälp. Lycka till!

• Tossi77

Min bebis, som är 8 dagar idag, låter också så. Som att hon får "ta i" ibland och liksom lite rosslig. Innan vi åkte hem från BB sa barnmorskorna där att det är vanligt för nyfödda att låta så. Men man blir ju orolig i alla fall för det låter ganska mycket ibland. Solros 11- mysigt det där de sa på din BVC, att de försöker ge ljud (tal) ifrån sig! Då lär min dotter bli en snacksalig liten fröken

• Tjohalia

nyfödda andas ofta ganska oregelbundet och det kan låta lite otäckt ibland, men om du är orolig så ta kontakt med bvc.

* Mamma till JOLINE * BF 22/2 det är en POJKE *
  • Euphorbia

Min kille var rosslig i halsen de första 5 mån. på BVC sa hon att det är normalt eftersom brosk-delarna i luftrören är lite sladdriga och inte så stela på små barn, det kan även vara lite slem som åker upp och ner i halsen, ring och fråga din BVC-sköterska om du är orolig.

Svar på tråden Han låter konstigt när han andas. *orolig*