• kleopatra01

För kort bilbälte vad göra!!!!!

Vad gör man om man har för kort bilbälte som inte går om bilbarnstolen?? Finns det någon form av förlängning till bilbältet någon som vet???

• Svar på tråden För kort bilbälte vad göra!!!!!
  • Mia m Rasmus

Hör hos bilhandlaren eller där ni köpt stolen om det finns.

• LyNxQ

Ibland kan man dra bältet med en alternativ dragning. Men på alla bilar fungerar inte det, ifall själva stängningsanordningen sitter för långt fram på sätet.

I min bil fick vi ha bilbarnstolen (babyskyddet) bak istället. Där räckte bältet precis

• amasonas

Det har sålts bältesförlägningar men inte längre, de uppfyllde inte säkerhetskraven fick jag till svar när jag ringde VOLVO & frågade om det. Vi har en volvo 855 & bältena i bak är för korta till den första stolen så det var bara att koppla ur airbagen ifram & ha honom där. Nu har vi bytt storlek på stolen & baksätet funkar igenGlad

Jamie030405 Anton060524
  • Frida g

i vår bil fick vi flytta bak stolen något så det gick runt...

• LyNxQ

Jamies mamma:
    Jag har en 850-93 (ej kombi) Där är det tvärtom

• Selma73

S80 och Aktas babyskydd är en dålig kombination... om man inte gillar att bruka våld!!! ;)

• midnightstorm

Jag har en volvo 850 och mitt bälte var för kort för mitt babyskydd. Jag köpte en Akta Graco med bas. Då spänner man fast basen och klickar i babyskyddet i den. Hur smidigt som helst.
    Jag köpte den på babyproffsen.

• virrigavevve

finns det nån babystol som dom kan ´ha från dom födds tills dom e tre-5 år.??.. e inte så insatt i det

• midnightstorm

Jag har en stol i vår andrabil (även den med korta bälten) som är en Akta det med som är från nyfödd till 4 år. Den är kanonbra. Det är den som folksam gjort reklam för.

• MammaNova

Hade babyskyddet acta graco autobaby med bas, behövde ju då ingen förlängning ... eller e det bilstol du menar?

• Flisis

virrigavevve: Acta Graco Cosmic xtp står det 0-25kg på och 5mån till typ 5 år eller nåt. I bruksanvisningen står det också att den funkar från födseln. Vi har köpt den till våran 4 månaders.
    De har den som månadens produkt på babyproffsen denna månad och kostar bara 1900:-

www.babyproffsen.se

• virrigavevve

midnightstorm: akta graco duologic.. kan det vara den du menar??

• virrigavevve

tack så mycket flisis..=)

• ShootingStar

ett tips om bältet inte räcker är att ha bilstolen fram och sen dra bak stolen/sätet (alltså bilens stol, inte barnstolen) så långt det går, det har funkat för oss när bältet va för kort...

Mamma till Alicia och Lilla Pyret i magen
  • kleopatra01

Tack för så många svar. Vi vill ha bilbarnstolen bak och det är där det inte funkar.
    turia: Det är en volvo v70.

Kanske får köpa en ny bilbarnstol.

• Flisis

Jag hyrde en akta graco på NTF. Där sa dom till mig att det kunde vara så att d nya volvo v 70 bilarna hade för korta bälten och att då man då istället fick hyra d äldre varianternna av akta stolarna. För de kunde man tydligen spänna under på nåt vänster..

Svar på tråden För kort bilbälte vad göra!!!!!