• Lavendel

Sy bäddmadrass till bebissäng - tips sökes

Jag har en korg till bebisen som ska hänga från taket. Som madrass finns en skumgummimadrass. För att underlätta tvätt av kräk mm tänkte jag lägga i en bäddmadrass.
    Jag har funderat på plastfrotté, men det blir så varmt.

Jag har idétorka på hur jag ska sy en bäddmadrass. Någon som har tips?

• Svar på tråden Sy bäddmadrass till bebissäng - tips sökes
  • burtok

sy den med bara vanligt inlägg. Så mycket spyr de inte att du ska hålla på och tvätta var och varnannan dag.. (i alla fall inte min dotter när hon var liten...) Så det räcker säkert med nåt tunnare....

• Lavendel

Med vanligt inlägg - menar du vadd ("platt" stoppvadd) då eller tyg? Funderade på att lägga in frotté och sy på ett lager med bomull över.

Madrasskyddet är inte bara till för att skydda madrassen utan också för att "skydda" bebisen från madrassen (den har använts av några barn och jag har inte tänkt på att köpa en ny...).

• burtok

Jag hade nog tagit vanligt vadd samt froté. Och vad gäller om madrassen har varit använd så sy en skydd över den oxå som du skriver... Det är så roligt att sy saker till sina små som skall komma.... Önska jag ahde mer tid nu. Väntar vårt andra barn , är i fem mån och har en dotter på 11 mån som tar all min tid så när hon somnar så måste jag vila eftersom jag är så trött pga grav och då blir blir det inte mycket sytt.. men men så är livet man kan inte hinna allt...

• Tallbarr

Passa på att sy flera bäddmadrasser när du ändå håller på - så har du en reserv när en ligger i tvätten

• Lavendel

Nu blev det ingen bäddmadrass sydd, bebben behagade titta fram istället .
    Jag har lagt på ett lakan och om madrassen blir nersölad så får jag vända på den...
    Han dock med att sy ett litet gosedjur till bebben som han ligger och tittar på.

• Mylla

Man kan ju ta ett lite större lakan och vika ihop så blir det lite tjockare, då går inte kräk igenom. Ha det i huvudänden bara.

• TjorveniSkåne

Klipp till en bäddmadrass från jysk eller ikea, sätt band runt kanten.

• madebyinferno

Jag sydde en bäddmadrass av ett billigt täcke från Ikea till våran korg...

Använde skumgummimadrassen som mall och ritade av direkt på täcket, sydde raksöm runt och klippte efter och avslutade med sicksack...

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och grynet i magen 070702
Svar på tråden Sy bäddmadrass till bebissäng - tips sökes