• Estrella

Han sover på mitt bröst - nyfödd

Min son föddes den 13 februari, en vecka sedan.

Jag fick honom på morgonen och åkte hem samma dag. Första natten hemma var såklart jättetuff, jag var helt slut och bebisen ville inte sluta äta. Jag satt i sängen och ammade honom och när jag la honom i spjälsängen grät han bara och ville amma igen. Därför tog jag tillbaka honom i sängen och efter amningen, när han somnade till, hasade jag ner och lät honom sova på mitt bröst.. Tills han väckte mig igen.

Efter detta har vi sovit så varje kväll. Jag ammar honom, sen låter jag han ligga kvar på mitt bröst. Han ligger på mage och väcker mig efter 3-4 timmar för att äta igen. Han har även sovit så på pappans bröst.

Vi har försökt med sängen men han vill inte. Han tycker inte alls om att ligga på rygg, på skötbordet t ex skriker han alltid. Jag har försökt med att göra gosigt med kuddar och allt men det hjälper inte.

Babyskyddet tycker han om att sova i på dagen, men jag tror inte den är bra ersättning för en säng.

Nu undrar jag om jag gör mig en björntjänst genom att sova med bebisen på mitt bröst varje natt. Kanske kommer han aldrig vilja ha sängen sedan? Egentligen ville jag inte sova med bebisen från början, men nu är det enda sättet för att få honom trygg. Sedan tänkte jag på att han sover på mage på mig, kanske är det farligt.

Någon som kan ge lite råd?

• Svar på tråden Han sover på mitt bröst - nyfödd
  • uniMog

Nej du gör dig ingen björntjänst. Nina sov på mig sina första 3 månader och så länge DU eller barnet inte mår dåligt av det är det snarare att förenkla sitt liv oerhört.

Nullus Anxietus
  • mippy

har du testat att lägga honom på mage? han kanske inte bara tycker om att sova på rygg.. Iofs är han så liten, så de e normalt att vilja ligga på mamma eller pappas bröst oxå..

• after eight

Bebisar behöver mammans närhet den första tiden. Det är ju lite jobbigt för dig att behöva ha honom på bröstet hela tiden, kanske. Testa med att ha honom hos dig i sängen, nära dig.

Jag bar runt på min dotter konstant, de tre första månaderna. Jag kunde inte lägga ner henne en sekund för då skrek hon jättemycket. Först efter de tre första månaderna funkade spjälsängen.

Jag tror inte att man ska lyssna för mycket på andra, utan göra det som funkar bäst för barnet och dig själv. Givetvis kan du ju inte sova med honom på bröstet hur länge som helst, men han är ju bara en vecka gammal och den nya världen är stor och skrämmande. Därför vill han ju vara så nära dig som möjligt.

Ta det stegvis, i den takt som funkar för er. Det kommer att ordna sig med hans sömn så småningom.

Grattis förresten!

Kroppen är allt en bra konstig manick!
  • Maria70

Min son sov på mig första veckorna. Sen flyttade jag ner honom och han sov brevid mig. Vid så där 7 månader började han somna i egen säng, men fortfarande, vid 2 år, vaknar han ibland på natten och får sova brevid mig resten av natten.

• TheSunset

Min dotter blir 4 mån nu den 1a... Hon har sovit nära mig hela tiden. När det e dags att sova för natten så vill hon att mamma oxå ska sova annars sover hon bara en stund sen vaknar hon. Tur så e kl 23 när det e dax för nattsömnen. Men hon börjar släppa lite på att vara nära mamma, hon e inte lika beronde av min närhet nu som det va precis i början.
    Hon har aldrig sovit i sin säng, hon sover mellan mig och sin pappa. Det funkar jätte bra... Så länge det går bra för er så låt lillkillen vara nära er..

Hampus 990910 & Julia 061101
  • Blackie

Så gjorde Stina på mig också de första veckorna. Sen lät jag henne "kasa" imellan oss i sängen. Hon sov mellan våra huvudkuddar men har nu (Är sex månader) börjat sova i egen säng utan problem. Tror inte det är farligt att låta honom ligga på mage när han ligger hos dig eftersom bebisen ligger med huvudet på sidan.
     Mitt råd är att låta honom somna hos dig och sen lägga honom mellan er eller i sin säng.

• Estrella

Vad skönt att man inte är ensam! Jag antar att jag har en bebis som helt enkelt är väldigt kvällsgosig och behöver extra mycket närhet på kvällen. Jag ska följa era råd och sova med honom tills han kan ligga bredvid oss och sedan kanske flyttas till sängen.

Som tur är sover han 3-4 timmar i sträck när han sover på mitt bröst och då sover jag också, så egentligen är det bästa sättet för allas nattsömn. Jag får ju "två pass" av 3-4 timmar på natten och det räcker gott och väl... (Inklusive någon tupplur på soffan när han sover eftermiddagslur)

Återigen tack för att ni delade med er av era erfarenheter!

• älvanpurjo

så hadej ag med i 5 veckor.. sen lbev det mellan oss och när toe var 3 månader i sin aäng...

• IdaB

Min son e en prematur kille o där låg vi alltid i kängrumetoden, dag som natt
    Visst kunde han somna i sängen oxå, men sov bästa o längre stunder när han låg på bröstet. Tills han var ca 6 mån körde vi på så. Sedan ville han inte längre, blev nog stora killen då tror jag

• Nems

Min kille är 2 månader i dag och han vill också sova på mig. Jag blev helt chhockad eftersom min stora son sov i sin säng från början. Men nu börjar jag kunna lägga ner lillkillen små stunder i allafall. Så det finns hopp!

• Noklen

Så länge det funkar bra för er så fortsätt. Det är ju kanonbra att han kan sova 3-4 timmar i sträck. Ett alternativ till att han ligger på ditt bröst kan vara att du ammar honom liggandes i sängen och han ligger på sidan bredvid dig och sover. Så sövde jag vår tjej på kvällen de första månaderna.

♥Moa 051020♥
  • hammarby

Det kommer att bli bättre med tiden. De flesta bebisar är väldigt beroende av närhet de första månaderna! Tänk dig själv..din lilla bebis har legat i din mage och haft det varmt och gosigt i nio månader och helt plödsligt ska man ligga ensam någonstans. Värme och närhet är jätteviktigt i början! Skaffa en sjal eller bärsele, det är guld värt! Dock kan jag inte rekommendera Babybjörn..den funkade bara tills sonen var uppe i sex kilo. Jag köpte en mei tai...det är absolut det bästa jag köpt sen sonen föddes.

Lycka till...och grattis till lillkillen!

(¯`°?.¸ ღ ♥ Eddie 060913♥ ღ ¸.?°´¯)
  • gnet

Min dotter sov på min mans bröst länge i början. Jag var också orolig det skulle bli en "ovana". Jag övade att lägga henne i sängen på dagtid, så hon skulle vänja sig korta stunder och framförallt trivas i sin säng. Efter ett tag gick det även på natten. Ett tag sov hon också i vår säng. Vi bara la ner henne i sängen bredvid oss när hon hade somnat in på bröstet.
    Det kommer gå bra. Man får stå ut ett tag helt enkelt. Lycka till!

• Melly

Princesita: Njuuut

Låt din bebis få sova på dig det är bara bra för anknytningen. Bebisar behöver massor utav närhet det gör dom trygga. Man kan inte skämma bort en bebis med närhet och kärlek

Alla barn lär sig att somna själva när dom är mogna för det men det är ingen brådska.

• Krümel

Mitt bästa tips: Köp eller hyr ett andningslarm och låt honom sova på mage. Angelcare hade vi och det köpte vi i Tyskland. Man kan köpa nya över engelska eller tyska E-bay tex, billigare än att hyra eller köpa här i Sverige tror jag.
    Sen brukade jag också värma upp sängen med en vetekudde när jag la ner min dotter när hon var riktigt liten. Självklart måste hon vara proppmätt först men sen gick det bra!

• Åskan

Barn får inte dåliga vanor så tidigt. De första månaderna får man göra det som funkar helt enkelt. Min son är nu 5 mån o har lärt sig sova i o gilla sin egen säng. I början funkade bara vår säng, el vagnen (där han också sov på nätterna). Var glad att han sover 3-4 h när han är så liten, min gör det vissa nätter fortfarande inte.

• Ink100

Vi gjorde likadant. Vårt bb sa att det var ok att sova så på mage eftersom vår lille kille låg på oss. BVC hävdar däremot att det ökar risken för psd. Vill inte skrämmas bara förmedla eftersom vi haft samma läge hemma hos oss.

Jag hittade en mellanvariant som fungerade bra för oss. Jag hade 2 gigantiska kuddar bakom ryggen i sängen, rejält med stöd under armbågen och sonen på en kudde. Efter att jag ammat honom så låg han kvar på min arm men jag vände honom försiktigt till ryggläge. Jag halvsatt alltså och sov själv.
    Vår son vaknade direkt vi gjorde minsta tillstymmelse till att lägga honom själv.

Idag är han 3 månader och sover intill mig. Vi har än så länge ingen brådska att han ska sova i egen säng.

Passa på och mys!! Småttingar är underbara!

• Nems

Ink 100: Jag har gjort precis som du! Men hur gick du över till att lägga ner honom? Provade du då och då?

• AugustiBäbis

Min son sov vid mitt bröst fram till för ungefär en månad sedan, då han var 4,5 månad. Jag provade innan, men fick honom inte att sova i spjälsängen. Men nu sparkas han och rör sig på natten, så det blev ohållbart att ha honom brevid mig.

Som tillsammans så länge som det funkar bra och ni sover gott. Det viktigaste är att ni får sova tillräckligt (eller så mycket som möjligt) förr eller senare kan man alltid lära dom att sova själva.

Svar på tråden Han sover på mitt bröst - nyfödd