• marina81

Hur är det att bo på den skånska landsbygden??

Nu har jag suttit o kollat in hus på nätet och hjälp vad mysiga hus det finns på skånska landsbygden! Vi har ju pratat om att flytta ner till skåne länge nu, och det blir nog inte förrän nästa år hursomhelst ser det ut som, men vi hade alltid tänkt oss att vi skulle bo i någon tätort. Men nu är jag jättesugen att köpa hus på landet, men jag undrar verkligen hur det är att bo där? Bor nu i norrland och inte en chans att jag skulle bo på landet här..2 mil till närmsta granne, snöskottning halva året, 4 mil in till närmsta tätort med mataffär osv osv..men hur är det i skåne eg? Kan man bo lantligt men ändå inte helt som en eremit?

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Svar på tråden Hur är det att bo på den skånska landsbygden??
  • Linda1976

Även om man bor på vischan i Skåne, så är det ju oftast nära till en stad ändå, Malmö, Lund, Helsningborg eller Kristianstad. Själv skulle jag inte vilja bo åt Kristianstadhållet, men Sydväst eller Österlen, absolut. (Är från Malmö, men bor i Göteborg).

Var har ni kollat på hus?

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • presens konjunktiv

Ja, snöskottning halva året blir det inte mer än max vart tjugonde år eller så. Det finns nog ställen även i Skåne där det är 4 mil till närmsta mataffär, men det brukar vara närmare. Det beror på vilken del av Skåne ni hade tänkt er.

• MrsNelson

Det blåser, blåser och blåser!

• Pirona

Jag flyttade för ca 3 år sedan ut till min sambos gård mitt i skåne. Innan det bodde jag mitt i centrala Stockholm. Men eftersom jag är uppväxt på landet så trivs jag bättre än aldrig förr. Vi bor mitt emellan Sjöbo och Hörby. 4 mil till Kristianstad, 6 mil till Malmö, 2,5 mil till havet (Österlen). Jag älskar det och det tror jag att du oxå kommer att göra!

• marina81
    Pirona skrev 2007-02-20 11:37:18 följande:
    Jag flyttade för ca 3 år sedan ut till min sambos gård mitt i skåne. Innan det bodde jag mitt i centrala Stockholm. Men eftersom jag är uppväxt på landet så trivs jag bättre än aldrig förr. Vi bor mitt emellan Sjöbo och Hörby. 4 mil till Kristianstad, 6 mil till Malmö, 2,5 mil till havet (Österlen). Jag älskar det och det tror jag att du oxå kommer att göra!
    Hur är det med restider till jobb, dagis, skola och liknande??
    MrsNelson skrev 2007-02-20 11:30:33 följande:
    Det blåser, blåser och blåser!

hahaha..jo, jag vet

Linda1976 skrev 2007-02-20 11:27:10 följande:
    Även om man bor på vischan i Skåne, så är det ju oftast nära till en stad ändå, Malmö, Lund, Helsningborg eller Kristianstad. Själv skulle jag inte vilja bo åt Kristianstadhållet, men Sydväst eller Österlen, absolut. (Är från Malmö, men bor i Göteborg).Var har ni kollat på hus? A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
    Vi har kollat utanför Helsingborg, Lund och i närheten av Eslöv.
  • Pirona

Plus att ja, det finns affärer, gammla "tantfik" och så i lantlig stil i närheten av där vi bor i allafall så man blir inte helt isolerad!

• Älskade Moa

Bor precis utanför Kristianstad och här är jätte fint!

*Såra mig hellre med en sanning än göra mig lycklig med en lögn*
  • Pirona

Det finns by-skolor i de flesta byar med upp till cirka 50 elever. Superbra skolor där alla känner alla.
    Själv driver jag eget företag men min sambo jobbar i Sjöbo som ligger 1,5 mil från gården. Han åker bil fram och tillbaka. Tidigare jobbade han i Malmö, då bilade han oxå. Ganska dåliga bussförbindelser på landsbygden tycker jag!

• marina81
    Pirona skrev 2007-02-20 11:43:55 följande:
    Det finns by-skolor i de flesta byar med upp till cirka 50 elever. Superbra skolor där alla känner alla.Själv driver jag eget företag men min sambo jobbar i Sjöbo som ligger 1,5 mil från gården. Han åker bil fram och tillbaka. Tidigare jobbade han i Malmö, då bilade han oxå. Ganska dåliga bussförbindelser på landsbygden tycker jag!
    Det är jätteviktigt med främst bra skola, är livrädd för att flytta och att sonen skulle hamna i en dålig skola. Man har ju hört om skräckexempel.

Vi båda jobbar inom sjukvården så jag gissar att det isåfall blir att bila för båda två.
  • marina81

Någon som har någon nackdel då?

Svar på tråden Hur är det att bo på den skånska landsbygden??