• Anonym (förtvivlad)

barn som hör röster

Hej!
    Jag undrar om nån har erfarenhet eller kan hjälpa mej..det är så att ett barn som står mej väldigt väldigt nära har börjat höra röster!!
    Han är endast 12 år gammal!!
    Känner mej helt förtvivlad finns det något man kan göra?Han går med sin mamma på BUP...
    Blir så upprörd så jag sitter o stortjuter lille grabben...

• Svar på tråden barn som hör röster
  • maddelin

jag gjorde nyligen ett arbete om schizofreni där ett av symtomen var att höra röster, jag säger inte att han har det nu. Men vänd er till BUP oh prata med dom där om vad han hör. Skulle det vara den sjukdomen är det viktigt att snabbat få hjälp.

Lycka till

• Anonym (förtvivlad)

tack snälla..
    ja det är just den sjukdomen jag är rädd för att han fått..

• maddelin

Det är bara viktigt att pojken som sagt får hjälp snabbt. Har han andra tendeser till sjukdomen?

• Anonym (förtvivlad)

han är väldigt orolig av sej..men hans mamma har tyvärr haft honom som en stor slagpåse i skillsmässan o det är svårt för pojken då han inte var så gammal..men väldigt mörkrädd o orolig talar mkt om rädslan för döden...

• maddelin

har du nån mailaddress så kan jag skicka mitt arbete till dig så du kan läsa. Du kan ju skriva den på min sida.

• Anonym (förtvivlad)

jag ahr mailat dej..hoppas du fått det..

• ying yang

Oftast sätter man inte diagnosen schizofreni när någon är så ung,men visst finns det även något som kallas barnschizofreni.
    Om hans föräldrar nyligen skiljt sig kan mycket väl rösterna vara en reaktion på vad som hänt, han kan även ha hamnat i en psykos,som kommer gå om, med eller utan medicin och det är inte alls säkert att han kommer fortsätta få psykoser.

• JJL

Rösterna kan även vara en del av en djupare deppression! Jag tror inte att man ska hugga schizofreni i sten så tidigt. Både jag och min tidigare pojkvän hade problem med detta genom hela vår tonårsperiod. Mina röster "slutade", men kan dock fortfarande få tillbaka dem i panikångest attacker men har fått hjälp att hantera dem. Däremot är mitt ex diagnostiserad med Schizofreni, vilket han blev många år senare efter ett antal djupa och jobbiga trauman i hans liv.
    Man ska absolut ta hjälp av psykolog, jag tror även att man inte ska nöja sig med en bup psykologs utlåtande utan rådfråga fler.
    Det är min erfarenhet!
    Lycka till och stötta honom till 100%!

• Anonym

Vill bara säga att jag hör röster och jag har INTE schizofreni.
    Man kan få det om man är djupt deprimerad.

• Anonym (förtvivlad)

tack snälla för era svar..han kanske "bara" har en djup depression..hemskt o jobbigt nog med det..men iaf.

• ying yang

Ja försök att inte oroa dig, somsagt, de sätter sällan diagnosen schizofreni på så unga människor, sen krävs det att man ska ha vart sjuk i psykos minst ett halv år för att ens utredas för det.

• Anonym (förtvivlad)

har fått reda på nu att han även har tvångstankar..

• ying yang

Att ha tvångstankar vet jag vad det innebär, det lider jag själv av, OCD. Kolla in här www.ananke.org
    om du vill veta mer.

• ying yang

Fast en sak att tillägga, i den åldern han är i är det vanligt att de har en period av tvångstankar och grejer för sig.

• Anonym

Man kan ha en djup depression med psykotiska inslag utan att det är schizofreni. Vet ej på rak arm hur det är med barn och djup depression eller schizofreni men tycker som en tidigare att det är värt att begära ett andra utlåtande på BUP. Tyvärr kan barnet inte få hjälp någon annanstans än på BUP pga ålder...

Svar på tråden barn som hör röster