• stjärnfru

Ta emot spermier-donera ägg o vice versa

En liten fråga som kanske provocerar!?!
    Om ett par är i behov av donerad sperma (men så vitt man vet har bra ägg) vore det inte rimligt att i så fall förvänta sig att kvinnan donerar ägg. Eller omvänt, är man i behov av äggdonation är det inte i så fall rimligt att mannen donerar sperma.
    Är det inte egoistiskt att inte vilja hjälpa till om man själv får hjälp?
    Äggdonation är förstås svårare rent fysiskt men är det ett skäl att låta bli?

• Svar på tråden Ta emot spermier-donera ägg o vice versa
  • Future

Det var en tankeväckare måste jag säga. Det har jag inte tänkt på och egentligen borde ju min älskling donera sperma eftersom vi funderar på ÄD, men hans kvalitet är inte så bra så jag tror inte att han skulle får göra det tyvärr.
    Bra tankväckare iaf!

• Fiaflopp

Man kan inte förvänta sig ett enda dugg i detta samanhang,då menar jag absolut ingenting...vare sig som donator eller mottagare.
    MEN däremot så kan ju tankarna gå åt det hållet.

• stjärnfru

Förvänta sig kanske inte var rätt ord, men däremot kan man ju önska att flera funderade över detta. Eller gör man kanske redan det som mottagare? Spermier kanske det inte är brist på men däremot finns det ju få äggdonatorer och kan man tänka sig att ta emot donerad sperma så borde det ju inte finnas några moraliska betänkligheter mot att ett barn inte är biologiskt fullt ut. Det är ju ingen skillnad om ägget eller spermien är donerad kan man tycka. Har man väl fått de barn man vill ha så vore det en fin tanke att man som mottagare donerar ägg tycker jag. Behandlingen är ju inte så hemskt besvärlig. De flesta som tagit emot spermier har väl också gjort IVF och har man inte upplevt det som något fruktansvärt så borde man väl kunna offra lite tid och lätt lidande för att hjälpa andra!!! Hur får man tag på donatorer. Är det bara frivilliga som anmäler sig eller får man på klinikerna ställa frågan om man kan tänka sig att donera?

• Flingan75

Mycket tankvärt!!

Jag har sagt att om vi lyckas med vårt IVF kan jag tänka mig att donera. Varför inte. Har jag gjort så många behandlingar så varför inte en till.... Jag skulle vara så oerhört tacksam om detta skulle lyckas för oss o jag skulle gärna vilja hjälpa andra till samma lycka så jag så mycket önskar nu.
    Jag skulle gärna vilja ge tillbaka om vi fick ett underverk!!

• Mirakel händer

Om vi nu lyckas med vårat IVF, kan jag tänka mig att donaera ägg. Men vill först se till att vi får barn först.

• Fiaflopp

Precis...men tanken har slagit oss många ggr sen vi började med ÄD kan jag säga så visst är det något man borde fundera på!

• stjärnfru

Ja, det skulle nog kännas knepigt att donera ägg som kanske blir ett barn om man själv misslyckas med sina IVF, men för dem som lyckas hoppas man att tanken väcks. Vilka möjligheter det skulle ge om fler fattade beslutet att dela med sig!

• miss maple

Tyvärr är det ju inte alla som kan bli donatorer från båda håll.
    Men ja en helt klart tankevärd fråga.
    Sjukdommar osv kan sätta käppar i hjulen.

• stjärnfru

Det finns förstås många faktorer att ta hänsyn till och det finns givetvis omständigheter som gör att det inte går att donera. Det kan ju inte vara ett krav att man ska donera för att få ta emot hjälp men jag tror att det är många som tar emot donerad sperma som faktiskt inte tänkt tanken på att de själva kanske kan/borde donera ägg. Tror dessutom inte att äggdonation är så välkänt överhuvudtaget och det vore väl ingen dum idé att i första hand sprida information om detta till par som själva har haft svårt att bli gravida. Tror att man kanske har lite mer förståelse för behovet då och kanske större benägenhet att vilja hjälpa andra.

• miss maple

Ja varför inte eg.
    Det är kanske ingen dum idé.

• Paprikan

Vi har resonerat på liknande aätt och min man funderar allvarligt på att donera sperma. Jag skulle väldigt gärna donerat ägg om nån ville ha dom, men jag tvivlar starkt på det

• Moparwoman

Denna tanke slog mig faktiskt för inte så länge sedan.
    Vi var och gjorde äggplockning och paret som låg jämte oss var först in. Vi kunde inte undgå att märka att även killen var klädd för "operation" och han gick in först.
    Efterår så kom ju läkaren först till paret jämte och han sa att hon hade 9 jättefina ägg men tyvärr hade han inga spermier. Vi hade precis tvärtom.. jättefina spermier men jag hade inte ett enda ägg.

En tanke slog över mig och jag hade lust att slita undan draperiet och bara säga:
    -Kom igen vi blandar lite med varandra! Vi vet inte vilka ni är och ni vet inte vilka vi är och vi håller det så! Inga funderingar inga tankar bara blanda lite.. går det så går det! Så går vi härifrån fulla av hopp och förväntningar istället för ledsna och förstörda.

• stjärnfru

Moparwoman: Häftigt om man skulle kunna göra så! Det ideala för mig skulle vara: -Tyvärr dina ägg verkar dåliga men vi kan snabbtina några här som du kan få tillbaka om några dagar!

• stjärnfru

Moparwoman: Häftigt om man skulle kunna göra så! Det ideala för mig skulle vara: -Tyvärr dina ägg verkar dåliga men vi kan snabbtina några här som du kan få tillbaka om några dagar!

Svar på tråden Ta emot spermier-donera ägg o vice versa