• Jennysimba

    Kan man bli adopterad som 28 åring?

    Jag har en konstig förfrågan .
    Jag är en tjej på 28 år som nu väntar mitt första barn och jag har en massa funderingar. Mina föräldrar har båda dött på tragiska sätt dock ej samtidigt, jag bara känner mig helt ensam och vill ju så gärna kunna ge mitt barn mormor o morfar samt kunna känna ngn som stöttar och bryr sig om .
    Skulle faktiskt kunna tänka mig att bli adopterad o äntligen få en "mamma", min mamma dog när jag skulle fylla 16 så jag vet ju egentligen inte hur det är att ha en mamma, för jag bodde hos min pappa då.

    Är detta en konstig förfrågan ?

  • Svar på tråden Kan man bli adopterad som 28 åring?
  • Catchie80

    Det finns speciella kvinnor som är "mormor" åt dom barn som inte har någon eller vill ha en extra. Vet inte riktigt vart man vänder sig, men dete finns. Inte att du blir adopterad, men att denna kvinna går i i en mormors figur åt dina barn. Slå på internet, så dyker det kanske upp nåt? Lycka till!

  • Kaosspassageraren

    TS: rent rättsligt kan du absolut bli adopterad. I och med att du då inträder i precis samma ställning som ett barn som adopteras i unga år, eller ett biologiskt barn, innebär det ganska stora konsekvenser för både dig (eller ja, nu är inte dina bioföräldrar i livet, den stora konsekvensen vore ju annars att du inte längre anses vara deras barn, men du skärs av från andra släktingar också) och för den som adopterar dig.

    Därför är det väl ingenting som är aktuellt om du inte har ngn närstående som vill ta det steget tillsammans med dig, men det som Catchie skriver om ovan kunde kanske vara ngt?

  • Jennysimba

    extramormor riktar bara in sig i sthlm området synd. Tack annars

  • Nericia

    såg på babyboom  på tv sist, och där var det ett par som hade en sån där extramormor.

    men vart man hittar dom det vet jag inte.

    lycka till!

  • esperando

    Fast jag tror att du kan efterlysa där , berätta att det finns behov utanför Stockholm så kanske dom kan finna åt dig?

  • ChinChin

    Hej!
    Min biologiska far dog hastigt för några år sedan. Då ville pappa (alltså den jag kallar pappa, och har levt med sen jag var ett år)adoptera mig för att jag inte på något sätt skulle komma i kläm när mamma och pappa går bort, eller att jag skulle behandlas annorlunda än min lillebror som har både mamma och pappa som bio-föräldrar. Jag var över 30 år då! Det gick bra, det tog en himla tid i tingsrätten bara, massa papper och så.
    Så, det är väl möjligt för dig också gissar jag, om det inte blir problem för att ni inte levt ihop som förälder/barn. Annars är väl det största problemet att hitta personen som vill! Adoption är ju för evigt och kan inte upphävas, det är ju inte alls samma sak som en "extramormor".

  • Xsa

    Det vanligaste när vuxna blir adopterade är ffa de sm vuxit upp i familjehem eller har någon styvförälder som vill adoptera dem. När det inte finns ngn tänkt kandidat som adoptant så tror jag att det blir betydligt svårare att hitta någon vill bli din nya förälder genom adoption. Har de dessutom redan barn så kan man ju tänka sig att de barnen har en del åsikter om att dela lika på kommande arv och liknande.

    Att du vill ha nya föräldrar är inget konstigt i sig, men kanske kan du känna dig nöjd om du hittar en eller två äldre personer som kan stötta dig och finnas till för dig. Hur är det med dina svärföräldrar. Är de några som kan ge dig stöd och funka som extraföräldrar?

Svar på tråden Kan man bli adopterad som 28 åring?