• IntravenösFylletös

Provanställning i 3 månad. vilken lön gäller???

Sambon började på en 3 månaders provanställning denna månaden, fram till 070430.
    på hans anställningpapper (som puckot givetvis skickade in till kassan, så nu har han inte nåt) står det provanställning. och i en kollumn står det timlönen.
    han tror att chefen sa att han hade månadslön, typ 120kr/tim.

men nu säger hans jobbarkompisar att han inte kommer få nån lön denna månaden utan att det kommer nästa månad.
    men han är ju inte anställd på timme. utan går ständig förmidda 40 timmar i veckan.

jag har dock för mig att om anställningen är på 3 månader eller mer så måste företaget betala månadslön, alltså ska han ha utbetalning denna månaden.

nån som vet vad som gäller och vart man kan kolla upp detta på nätet exempelvis???

tack tack

En grogg, två groggar.... äsch, ta en hel dunk för fan....
  • Svar på tråden Provanställning i 3 månad. vilken lön gäller???
  • thesa2

min man hade det så innan med att han måste ha en lön innestående hela tiden och det spelar ingen roll om du jobbar i 3 mån eller 7 mån. Företaget får själva bestämma hur de vill betala ut lönen.

• IntravenösFylletös

ja så är det säkert..
    men då jag började på en anställning på 6 mån i kommunen fick jag månadslönen utbetalad den månaden jag började jobba.

• thesa2

då har dom antagligen förskotts lön och då får man inte så mycket i slut lön. När din sambo slutar sen så får han en hel månadslön.

• IntravenösFylletös

för alla andra ställen han har jobbat på så har han fått lön samma månad.

en annan sak är ju när man går på timme, då får man ju månaden efter. men det står inte att det är timlön i hans papper sa  han.
    utan att månadlönen är beräknad på ex 120kr/tim

• KarJac

Kommunen har alltid förskottsbetalning om man går på en tjänst, inte timmar sas. Sedan verkar det vara väldigt olika, vissa får lönen utbetald den 15:onde månaden efter, vissa i slutet av månaden efter. Samma sak händer min sambo nu när han går på ett nytt jobb. Hans nuvarnade jobb är det förskottsbetalning. Kul!!!

Det är inte kärlek jag vill ha, utan kontroll!!
  • thesa2

Han kan inte ha läst lite galet då? Annars så låter det lite konstigt

• IntravenösFylletös

karjac: blev så för mig när jag gick på timanställning i kommunen, från månadslön (just för att viket tog slut)

blir ju jävla trevligt om han inte får nån lön... HAHAHA...  ..ehhhh...INTE...

• KarJac
    paraflaxdrinken skrev 2007-02-20 15:33:59 följande:
    karjac: blev så för mig när jag gick på timanställning i kommunen, från månadslön (just för att viket tog slut)blir ju jävla trevligt om han inte får nån lön... HAHAHA...  ..ehhhh...INTE... En grogg, två groggar.... äsch, ta en hel dunk för fan....
    Jag fattar inte heller att de kan göra så. Vi kommer stå utan han sinkomst nästan en hel månad, kul med min grymma mammapenning (tar bara ut 20 dagar). ha ha ha, not!!!
    Iofs är hans fack ett lala-fack (hotell & Restaurang). Men det är surt, ok om han gått på timmar då hade man varit mer förberedd på det...
    Det är inte kärlek jag vill ha, utan kontroll!!
  • IntravenösFylletös
    thesa2 skrev 2007-02-20 15:32:39 följande:
    Han kan inte ha läst lite galet då? Annars så låter det lite konstigt
    ja puckot skickade j uin sin kopia så vi vet ju inte exakt vad som står.

men h an ska iaf prata med sin chef i morgon.

jobbar inom träindustrin.
  • IntravenösFylletös

min sambo är så intelligent så han är inte med i nåt fack... vilket innebär lägsta belopp hos alfakassan varje gång han blir utan jobb...
    han är ju så smart så det förslår...

är väl bara att hoppas att han får normal månadslön då...

• Tess82

Men man behöver ju inte vara med i facket för att få a-kassa, räcker ju med att bara va med i a-kassan hos det fack man tillhör. Jag som hör till kommunal kan tex. vara med i kommunals a-kassa utan att vara med i facket. Då får man samma a-kassa som om man är med i facket, dvs. baserat på vad man har tjänat.

Bf 10e Maj
  • IntravenösFylletös

han är varken med i fack eller a-kassa...
    men det har ju inget med detta att göra.... (visar ju bara hans intelligens nivå )

han tycker det är för dyrt nämligen.. men det drabbar ju bara han och hans barn, ja och mig givetvis..

men nu har han iaf 3 mån och det kommer att bli 3 mån till efter det om han sköter sig. och efter de 3 mån så blir han fast anställd där....

Svar på tråden Provanställning i 3 månad. vilken lön gäller???