• MonicaH

Leverpastej farligt för småbarn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-20 17:09:57:
    Det innehåller A-vitamin och metaller som inte är bra.
    ????????

Jag har alltid hört tvärtom så tror inte å att de är farligt

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Leverpastej farligt för småbarn?
  • Mina 2 hjärtan och liv

NEJ det är nyttigt..en massa järn finns det i också.

• MrsNelson

jag har ingen aning, men levern är ju ett avgiftningsorgan...

• Niccan

På BVC tipsade dom t o m om att leverpastej ofta var populärt även för finsmakare och mer kräsna barn när de skall lära sig acceptera nya födoämnen...d.v.s. redan mkt tidigt. Smörgåsrån med lite leverpastej på var bland det första min son åt vid ca. 8 mån ålder. Gröt, välling eller puréer gick aldrig ner och jag trodde att jag skulle bli tvungen att helamma i "evigheter" - men leverpastejen förändrade det! Och han gillar det fortfarande skarpt som 1,5-åring.

mvh/Niccan

• Mammasknodd

Levern är kroppens sopstation men farlig att äta?
    Kanske varningar har kommit ut för att djuren får i sig alltmer dåliga ämnen som stannar i just levern?

Jag vet inte....Men jag tror inte det är dåligt att ge det till små barn, ge inte så mycket om ni är oroliga...

Albins mamma
  • Lillan7704

Nej, det tror jag absolut inte att det är!

• danitra

Men det är ju salt i pastejen så den ska ju inte ätas ändå.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • MonicaH

alltså salt är farligt i  stora mängder ebba har alltid ätit vår mat ingen burkmat bvc o ingen läkare har klagat o min morsa har 4 barn o vi överlever man överdriver med skrämsel om mat livsmedelverket en aning

• CeeJay

NEJ jag tror inte det är farligt. Precis som med det mesta i samhället så gäller väl lagom och att inte bli uppskrämd för minsta lilla.... Sunt förnuft och om man tycker om leverpastej = käka på säger jag

• MonicaH

jag hade grillkrydda i köttfärsås o ebba älskade den

• MonicaH

enda negativa för mkt leverpastej ger hård mage o köp leverpastej utan socker o ge aldrig sötningsmedel

• sussitaylor

Mina 3 barn har i alla fall överlevt leverpastejen, och de är nu 15, 13 och 9 år.

• zazla

Nä men nu kanske det har blandats ihop med att enbart lever är dåligt när man är gravid? Leverpastej är inte farligt. Vet inte vad som sägs om lever och små barn. Men leverpastej kan man ju äta om man nu tycker det är gott

• Liw75

Fick ett recepthäfte på BVC häromdagen med allt ifrån smakisar tills mat de äter när de blir uppåt 8 månader. Ett recept var med mosade fiskbullar och leverpastej så jag tror då verkligen inte att det är farligt!

• mammatillpojkar

nej det r nyttigt däremot ska mans om gravid tex inte äta vanlig lever för dte är mycket a vitaminer i det somq

• LinaoMatilda

Har hört att man inte ska äta lever när man är gravid då det kan bli för mycket A-vitamin. Men för barn är det ingen fara.

• zonetta

min minsta har ätit leverpastej länge och hon är 9 mån nu... och hon har inte tagit nån skada.

Svar på tråden Leverpastej farligt för småbarn?