Frysa ogräddat bröd, grädda dagen efter. Hur?
Är det någon som vet hur man gör om man vill vänta med att grädda brödet till någon dag senare?
Recept vore så kul!!
Är det någon som vet hur man gör om man vill vänta med att grädda brödet till någon dag senare?
Recept vore så kul!!
Gör degen som vanligt och låt den jäsa en gång. Baka ut brödet i önskad form, lägg det på en bricka och ställ det i frysen. När det är hårt förpackas det i plastpåsar. Sedan är det bara att ta ut ett ogräddat bröd i taget. Lägg det i en smord form, låt det tina och jäsa och grädda sedan som vanligt.
Det här är en favorit!!!
Grahamsbullar med ost
20 stycken
Smält matfettet, häll på mjölken och värm till fingervarmt.
Smula ner jästen i en bunke och rör ut med lite av vätskan. Häll över resten av mjölken. Blanda i ost och salt. Tillsätt grahamsmjölet och hälften av vetemjölet. Låt jäsa väl övertäckt i cirkaa 30 minuter.
Arbeta in resten av vetemjölet och knåda degen smidig. Dela degen i 20 bullar och rulla till runda bullar. Lägg dem på plåt och platta till dem något. Skär med vass kniv ett djupt kryss i var bulle och låt dem jäsa under duk i cirka 20 minuter.
Pensla med vatten och strö på vetekli. (deluxe option)
Grädda mitt i ugnen i 250° i cirka 7 minuter.
Tack så mycket!! Det ska jag prova! Måste rensa frysen så att jag får plats med en plåt. Det är verkligen nödvändigt ändå så det passar ju bra!
Tack igen!
Tror ni det går att jäsa det två gånger innan man fryser? Så att man bara tinar och gräddar?
Kanske att det gäser medans det tinar och då kan det kanske bli övergäst om man låtit det gäsa två gånger redan. *gissar bara*
Ja, kanske det Man kanske kan jäsa det lite bara innan man fryser det. Ska prova tror jag.
Då vill jag gärna veta hur det blev, jag ska frosta av frysen och sedan ska jag också göra ett försök.