• Nela

De har aldrig utflykter på förskolan!

På min sons förskola har de ALDRIG några utflykter, de bakar aldrig eller liknande. De enda de har är frukost, samling, lunch, mellis och så är det ute och springer. Inga andra aktiviteter eller utflykter!

Pratade med personalen igår och de säger att de inte haft utflykt på 3år!!! De blir så jobbigt med 13-15 barn som springer åt olika håll (de är alltid 2 fröknar)!!! Dålig ursäkt tycker jag! Har sett massa andra barn som är mindre än min son på utflykt med förskolan!!

Har era barn utflykter och tycker ni jag ska gå vidare med detta eller nöja mig med att de inte orkar ha utflykter??

• Svar på tråden De har aldrig utflykter på förskolan!
  • Prinsessan Zelda

ja, de är på utflykter, Adam går på ur och skur förskola och han har redan varit uppe i skogen och åkt stjärtlapp osv, han blir 2 år i april. men 2 personal på 15 barn låter lite. Hos oss är de 3 på 14.

• mumlan1

Japp, ofta utflykter. Här är de 2 personal på 9 barn.
    Jag tycker att du som förälder ska reagera, kan inte dagispersonalen hjälpa dig tycker jag att du ska prata med chefen inom barnomsorgen...

• mariiah

På sonens dagis är dom ute på utflykt eller nåt varje vecka.
    Idag var dom ut i skogen och fikade och imorrn ska dom till gympasalen på skolan och leka lite.
    Är ju roligt för även dom små att få komma ut och se lite annat!

• Susanne1981

Ja Isaks förskola har många utflykter. De har inte så stor gård, så de går på "utflykt" till andra lekplatser ibland. Och de går till "skogen" varje måndag. Varannan onsdag går de på riktig utflykt och äter ute (inte nu när det är så kallt för de minsta). Så söta med sina små ryggsäckar. Imorgon ska de till pulkabacken. I juni åker de till Eskilstuna zoo, så de har många utflykter. Låter äldigt lite med 2 personal på 13-15barn. Nu är Isaks förskola kooperativ men de är fem (4,5 heltid) på 21 barn och det ska minskas ner till 19 barn till hösten.

Låter lite slentrian att inte få komma iväg på lite utflykter, förstår att du tycker det är trist.

• Kotti

Jag förstår att dom inte vill gå på utflykt med så många barn på 2 personal. Jag tycker du ska vara glad för att dom inte gör något dom inte klarar av, för barnens säkerhet.

Däremot är det ju bedrövligt att dom är så många barn på 2 personal. Man kan ju undra om dom någonsin har full koll på alla dessa barn ?? Jag tycker du ska gå vidare med detta och ifrågasätta hur dom uppnår målen i läroplanen om dom aldrig har några aktiviteter. Lycka till.
    Vilken kommun föresten ??

• Jambosana

Fantasilös personal?

Beror det på att de är 2 på 15 barn för att en är borta eller taskig ekonomi?

• javalady

Vi har haft utflyktsdiskussion där jag arbetar. Nu vet jag inte bakgrunden mer än det du har skrivit i TS dock utan går på vad vi haft för diskussion, vilken gick i att se utflykt i barnens perspektiv.

För en vuxen kunde utflykt vara att man åkte tåg eller buss och var borta ett par timmar.

För barnen är en utflykt att få ta på sig västen och gå utanför grinden med en fröken. Det kan vara att bara gå till återvinningen med kartonger, gå på en väg och titta efter olika saker i naturen eller kanske just åka iväg med en buss eller ett tåg en längre sträcka.

Ibland har vi bara gått utanför grinden och haft fruktstund en liten bit bort och barnen har tyckt att det varit en spännande utflykt!

Låter dock lite med 2 personal på 15 barn tycker jag, men det kanske finns en anledning till det?

• tjej mamman

Jag skulle bli väldigt orolig som förälder om 2 pesonal åkte i väg på utflykt med 15 barn,om något händer med ett barn innebär det att en vuxen måste ta det barnet och då återstår en vuxen på 14 barn.Jag undrar också vad du menar med att dom aldrig gör några aktiviteter med barnen.Har dom aldrig skapande verksamhet,rörelse,samlingar,sång samlingar etc ?

• lollajapp

På yngsta sonens dagis gör de spontana utflykter tex går ut i skogen om det är bra väder eller bort till "stora lekparken" när det inte ligger snö på backen. De far till stads biblioteket två gånger i månaden med alla barnen osv.

De är 4 fröknar + en praktikant på 15 barn.

På den äldre sonens dagis så har de planerade utflykter varje vecka (lite olika beroende på vädret).

Där är de 3 fröknar på 12 barn plus en praktikant som kommer två dagar i veckan.

Svar på tråden De har aldrig utflykter på förskolan!