Resa till Koh Kood eller Koh Mak / Thailand
Vi planera att åka till Koh Kood eller Koh Mak med två små barn (3 år resp 1 år). Vi undrar om någon har varit på dessa öar? Vilken skall man välja? Hur skall man bo? Är det så underbart som folk säger?
Vi planera att åka till Koh Kood eller Koh Mak med två små barn (3 år resp 1 år). Vi undrar om någon har varit på dessa öar? Vilken skall man välja? Hur skall man bo? Är det så underbart som folk säger?
har varit där och det var underbart! vi var även på koh chang som oxå var suveränt. jag skulle kombinerat alla 3 öarna. vi hade ´lite problem på koh mak men det berodde på att vi inte hade bokat, blev "fast" där en natt när vi skulle till ko kod. vi tog den billigaste hyddan (typ 10 kr) utan väggar o en apa hoppade in!
på ko kod bodde vi på en resort. men ko chang bodde vi i vanliga bun´galows. ko chang är vackrare o mer dramatiskt med högre berg! alla är underbara, åh, vad jag längtar tillbaka!
Jag var jättemissnöjd med Koh Mak! Stranden vi bodde vid (den som ligger på andra sidan som båten INTE stannar vid) var så äcklig. Full av skräp från passerande båtar. Tydligen så beror det på tidvattnet och vi fick höra att det ibland var likadant på andra sidan. Klientelet bestod av tyskar strax över medelåldern som var typ övervintrade och ganska så bittra och alkoholiserade. Åtminstone de vi träffade. Det fanns inga speciellt trevliga restauranger heller. Däremot så fanns det en pytteliten ö precis utanför Kho mak med bara ett litet resort och en restaurang dit vi paddlade kanot och den var mysig. Dit kan jag tänka mig att åka några dagar och vila upp mig.
Kho Chang tyckte jag jättemycket om däremot! Men jag vet inte om jag skulle åka dit nu med bebis eftersom det är svårt att ta sig runt. Om man hittar ett smultronställe kan man ju förstås vara där under hela vistelsen. Vi hyrde moppar och annars tyckte vi inte att man fick se så mycket. Du kan åka taxi men varje taxiresa kostade en rejäl slant. Jag har för mig att det var 50 spänn per taxiresa och det blir ju en del pengar om man vill åka runt lite till olika stränder och olika restauranger. Skulle förstås inte åka moppe med bebis. Men om ni som sagt hittar ett fint ställe att hänga på så är det en jättefin ö. Vi hängde mest på Lonely Beach, som jag varmt rekommenderar, men stranden är kanske inte så barnvänlig. Bättre då att försöka ligga vid en pool kanske.