• Anonym (2barnsmam)

Min sexåring slår mig

Jag är en mamma till en sexårig grabb och en treårig tjej som helt har förlorat kontrollen över pojken. Pappan har flyttat utomlands med ny familj och träffar barnen 1-2 ggr per år.
    Detta skedde för nästan tre år sedan och pojken har varit lugn och glad, harmonisk fram till för några veckor sedan.
    Nu har han börjat ge sig på mig hela tiden. Han är stark som tusan. Han slår mig i magen, drar i håret, biter, sparkar mig. Sparkade mig i magen så jag tappade luften. Orsak kan vara ingenting, eller att jag säger nej till godis i affären.
    Jag håller honom lugnt och tryggt - så bra det nu går, för att få honom att lugna sig, men han blir bara argare och är som sagt stark som en oxe så han krånglar sig ur, försöker slå till mig i ansiktet och försöker rusa iväg.

På sexårs funkar han jättebra. Fröken där sa prata med BVC, det gjorde jag, de trodde att han har separationsångest på morgonen. Så är det inte alls, det funkar bra att skiljas på morgonen. Det här är vid hämtning, när vi ska göra saker typ handla, på helgen. Igår gav han sig på mormor också när hon skulle hämta, men hon är kanske av lite annat virke för hon sa: "Beter du dig så blir det smäll på rumpan hemma" - jag har svårt att tro att hon skulle smälla honom men han lugnade sig direkt. Jag vill inte skrämma min son till lydnad så jag vill inte säga så.
    Jag har pratat med en barnpsykolog som sa att "det är naturligt i den åldern". Är det? Får ni andra mammor stryk av er son?
    Jag vet inte vad jag ska hitta på. Jag har aldrig slagit mitt barn utan försöker vara en lugn, snäll och engagerad mamma.
    En väninna föreslog fosterhem. Jag vet inte vad jag ska göra med alla dessa råd och förslag.
    Det känns bara inte naturligt mer. Och ingen verkar ta mig på allvar!
    Nån som vet, som kan hjälpa? Idéer?

• Svar på tråden Min sexåring slår mig
  • Plektrum

Det finns specialpedagoger du kan prata med. Det har vi gjort och det funkar faktiskt riktigt bra. Men man måste vara hård! och det är skitsvårt, man har ångest som fan när barnet har somnat på kvällen men det är ju ändå för deras bästa man gör det

• Moisen

men vad fan! ta till vilka medel som helst! du förstör ju killen om du inte sätter stopp... vaddå trevlig och tillmötesgående mamma? vad tjänar du på det? Ta till alla medel! och då menar jag ju såkart inte att du ska slå honom, men va stenhårt, prata inte med honom efter att han har gjort så emot dig.ignorera honom, va kall...sök hjälp,det där går ju illa .Skräm honom om han inte förstår! det funkade ju med din mamma så...

• Anonym

Usch detta är ingen lätt situation.. Detta kanske berors mycket på att din son vill ha mer uppmärksamhet ifrån dig.. Han kanske blir "avensjuk" när han ser dig göra saker med ditt minsta barn.. Han vill kanske va i centrum hela tiden! Vissa barn kan ju va sånna.. särskilt om två föräldrar har separerat ifrån varandra.. Han kanske saknar sin pappa också! Ge han tid med dig.. hitta på en massa roliga saker.. saker han tycker om att göra! Att alltid finnas hos han hela tiden..
    Lycka till!

• Moisen

men hur kan man villja vara snäll mot någon som gör på det sättet, det spelar ingen roll att han bara är 6 år ! han måste lära sig och det är nu!

• Anonym (2barnsmam)

Specialpedagog kanske vore nåt. Vad gör de mer specifikt?

Jag är inte en sån som kan vara stenhård mot mitt lilla barn, som du säger Moisen. Jag blev uppfostrad lite för hårt själv och vill vara mjuk mot mina barn. Kanske är jag för mjuk?
    Ja han kanske är lite sotis? Ska tillägga att han alltid är snäll mot sin syster, aggressionen riktas mot mig. Jag har försökt vara hård, han får sitta på en pall i fem minuter, men han bara reser sig från pallen och går därifrån. Han struntar i regler och förbud och tillsägelser. Struntar i om jag blir arg, om jag tom. tar honom i armen för att få honom att sluta.
    Jag vägrar tro att man måste ta till våld mot ett litet barn. Det måste finnas andra metoder!! Är jag ensam om att ha en aggressiv 6-åring? Jag har skrivit många trådar i Föräldrarummet här på FL om det här från hans synvinkel mer, men tycker inte att någon annan verkar ha något liknande.

• mångmamma

Men hallå. VEM är vuxen hemma hos er? 1, Ja det är naturligt att 6 åringar stundtals förvandlas till små monster. 2, Det brukar kallas "lilla puberteten". 3,Min 6-åring kan oxå få utbrott ( precis som hans 2 äldre syskon fick) o försöka slå vilt omkring sig. 4, DET ÄR INTE OK. 5,FOSTERHEM är naturligtvis INTE ens en tänkbar lösning. VAR VUXEN o ta tillbaka komandot över barnen o hemmet. Förvisa, Skämspall eller vad som helst som INTE är våld. DU sätter reglerna, o dom ska följas. Lycka till.

• REA

Min första tanke:

Vad hände för några veckor sen, som utlöste allt detta?

Samtidigt vet jag att just 6-årsåldern är en jobbig period.
    En förbubertet.
    Vad jag läser när jag läser ditt inlägg är en liten kille som frågar, frågar och frågar..........vart går gränsen?
    Hur mycket makt har jag, och klarar jag av den makten som jag har?
    En sexåring som får lov att slå sin mamma, har på tok för mycket makt och klarar inte av att hantera den.
    Det ger barnet ångest.

Du måste sätta tydliga gränser med honom.
    Vara lite mer auktoritär.
    Kanske inte hota med våld, men nog finns det andra priviligier som kan ryka om man inte beter sig enligt dina regler?
    T ex tv-tittande, datortid, den där roliga utflykten etc, etc.

Det kanske låter hårt, men en viktig del av att växa upp är att lära sig ta ansvar och få ta konsekvens på sitt beteende.
    Och ärligt talat är det hårdare att låta honom stanna i en motsägelsefull sitaution där å ena sidan hans kärlek till dig och å andra sidan hans (starka?) vilja att få som han vill, ständigt kommer i konflikt med varandra.

Förbered dig på några tuffa veckor, ladda med stöd där du kan finna.
    Rid ut stormen, han behöver att du gör det.

Att du sedan sätter ner foten innebär inte att du inte kan trösta honom för hans ev. förluster efteråt, det lär honom bara empati.
    Men vackla inte, var konsekvent och trygg.

Han gör det inte för att vara elak, han gör det för att få svar på sin fråga.
    Och du är inte elak om du sätter gränser för honom, även om du måste vara tuff, och även om det svider i mammahjärtat, för det gör det, jag vet.

Lycka till.

• Anonym

Självklart får man ta i med hårdhandskarna! Men sitt ner med pojken och försök prata igenom det hela.. vad han känner och varför han gör så mot "mamma" Alt handlar mycket om att han vill stå i centrum hela tiden!

• Anonym (2barnsmam)

Mångmamma en sån tuffing som du behövs hemma hos oss
    Jagkanske ska bli lite rivigare... jag har så svårt för att ens höja rösten åt min pojke. Kanske känner jag skuld för att han växer upp med bara mig, för att hans pappa flyttat. Ska då hans enda förälder vråla åt honom också?

• Anonym

va stenhård! det är du som bestämmer!!!!

Svar på tråden Min sexåring slår mig