• Dino78

Ang ens bankkontonummer

Något jag funderat över...när man snackar med nån på msn står det ju att man inte ska ge ut det numret. men när man köper nåt på Tradera så skickar man det ju i mail.
    Min fråga är: hur pass säkert är det?
    Kan någon annan som får mitt kontonummer ta ut pengar? Banken ska ju kolla legitimation men vad gäller andra saker?
    Kan den andra se vem jag är, alltså få reda på mitt namn och adress? Eller kan jag lugnt ge ut mitt kontonummer och vara anonym om jag så vill?

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Ang ens bankkontonummer
  • hotten

tex på tradera så bör man använda sig av bankgiro eller plussgiro, ej vanligt konto.

• Majbarnen

När det gäller Tradera (som jag är flitig användare av ) använder jag ett servicekonto. Det är alltid tomt, men när jag ska betala för jag över pengar dit o använder det, och direkt jag fått en betalning tömmer jag kontot.
    Jag känner mig säker med den metoden.

Ditt namn o adress får ju köpare/säljare på Tradera reda på iaf

Anna, stolt mamma till majbarnen Melker'98, Eskil'00 & Alvida'00
  • Dino78

Ja, men vad jag menar är att om någon skulle hitta en lapp med mitt kontonummer på stan, skulle dom då kunna ta read på vem jag är. Det med Tradera är ett exempel
    Alla jag stött på tradera har gett ut sitt kontonummer.
    Det där Payson, hur fungerar sånt?

DIF i själ och hjärta
  • hotten

ja personen kan ju tex gå in på banken å sätta in en hundrig till de kontot å få reda på vems konto denne sätter in pengar på. sen är det ju bara att leta fram på nätet efter adressen å all annan info.

• Dino78
    hotten skrev 2007-02-21 09:14:41 följande:
    ja personen kan ju tex gå in på banken å sätta in en hundrig till de kontot å få reda på vems konto denne sätter in pengar på. sen är det ju bara att leta fram på nätet efter adressen å all annan info.
    Banken ger alltså ut de uppgifterna?
    DIF i själ och hjärta
  • Alise

Min bankman sa att om man hade ett okänt kontonummer kunde man bara sätta in pengar, aldrig ta ut eller ta reda på vem det är, dom uppgifterna får inte banken ge ut.

• Baronessan

Att ge ut ett kontonummer är ofarligt. Ingen kan med endast ditt kontonummer länsa ditt konto. De kan inte heller ta reda på nåt mer om dig utifrån konotnumret.

Inte ens om personen har ditt namn, adress OCH kontonummer (det är ju info man får på t.ex. Tradera) kan de länsa ditt konto.

Att det skulle vara så enkelt, som hotten skriver, att få info från banken har jag inte varit med om och i så fall ska man nog överväga att byta bank?

Det var en gång... Ja, det var så jättelänge sen så jag var tvungen att GÅ till banken.  Jag skulle sätta in pengar på makens firmakonto och för att försäkra mig om att jag verkligen hade rätt kontonummer (då det gällde en ganska stor summa pengar) så frågade jag killen i bankkassan: "Kan du tala om vems konto det är jag sätter in pengar på?" svaret jag fick var: "Du bör väl veta vem du sätter in pengar till? Infromation om kontoägare lämnar vi inte ut." Dock kunde han efter att jag förklarat VARFÖR jag ville veta det OCH efter att jag sagt vems konto JAG trodde att det var bekräfta att så var fallet.

If you want a baby, have a new one. Don't baby the old one. (J West)
  • ming

Jag har också alltid undrat vad folk kan göra med kontonumret. Är det inte så att såna där internet/telefonbedagare brukar fråga om kontonumret? Vad kan de göra med det, liksom?

För övrigt kan jag berätta att min syster fick inte ens sätta in pengar på sitt eget bankkonto, eftersom hon inte hade med sig legitimation och kunde inte sitt kontonummer i huvudet. Banken ville väl inte att hon skulle uppge ett namn och personnummer och sätta in pengar på kontot som tillhör den personen av någon konstig anledning, även om det var hon själv. Det hade ju varit en annan sak om hon skulle ta ut pengar, då förstår man ju.

• hotten

det verkar vara olika då jag vet att några vänner fått veta namnet på kontohavaren då de satt in pengar, en väninna fick namnet å var tom tvungen att skriva kontohavarens namn på blanketten då hon sätte in pengar.
    Varför skulle de ljuga dessutom handlade det om olika orter å olika banker...
    detta då vi en gång satt å pratade då jag just varit å sätti in pengar (på en bank jag inte brukar annlita å där de garanterat inte kände mig, var på annan ort å hade inte tillgång till internettbank) å skrivit mottagare ett alias eller om jag hade lämnat tomt minns inte helt säkert men jag förvånades då de frågade nått i stil med " du skall alltså sätta in pengar till X", ja antagligen sa jag jag skulle sätta in på detta konto , svarade jag. då banken sa ja då är det x..

nu vet jag inte om mina vänner varit till sina banker å de kanske kände igen dem, ingen aning men det borde ju inte spela nån roll om det skulle va som någon här säger?
    (att det blev olika orter var för vi bor på olika orter)

• Modestie

Banken FÅR inte på några som helst villkor lämna ut namn på ägaren till ett kontonummer... Gör en bankman det så gör han/hon FEL!!!

Självklart måste man skriva i mottagarnamnet på insättningsblanketten, annars kan insättning inte göras, för den som sitter i kassan måste kunna kolla att det är rätt person som får pengarna!

Jobbar själv på bank...

• Dino78
    Modestie skrev 2007-02-22 15:08:01 följande:
    Banken FÅR inte på några som helst villkor lämna ut namn på ägaren till ett kontonummer... Gör en bankman det så gör han/hon FEL!!! Självklart måste man skriva i mottagarnamnet på insättningsblanketten, annars kan insättning inte göras, för den som sitter i kassan måste kunna kolla att det är rätt person som får pengarna!Jobbar själv på bank...
    Men om jag ger mitt kontonummer till en främling påinternet och han gör en överföring så kan han/hon alltså inte få reda på mitt namn oach adress om det är så?
    Jag vet att mina frågor låter lite suspekta men det är inte så konstigt som det låter, lovar!
    DIF i själ och hjärta
  • Modestie

Dino78, nej, precis, banken får absolut inte lämna ut namn  och adress till någon som kommer in å bara har ett kontonummer... däremot får man bekräfta kunden att hans uppgifter stämmer kontonummer kontra namn, så att kunden kan känna sig trygg att rätt person får pengarna...

Banken får inte ens bekräfta om någon frågar om en person är kund i banken... om någon ringer å frågar om "sven svensson" är kund, då får man inte bekräfta....

Svar på tråden Ang ens bankkontonummer