• hipezza

Hur få sonen ta flytande pencillin?

Har en kille på tre år med konstaterad öroninflammation. Han är envis som synden och vägrar ta medicinen. Vi har försökt blanda den i maten, läsk, glass m.m. Med den enda följden att han vägrar äta! Han känner väl att det smakar lite annorlunda och det passar förstås inte. Nu är mina idéer slut. Hjälp mig, vad ska jag göra? Han har fått penicillin med chokladsmak!

• Svar på tråden Hur få sonen ta flytande pencillin?
  • mamma till Alexander

Min son fick också penicillin för några veckor sedan, som han slutade ta nu i fredags. Han är 2 och 1/2 år gammal. Vi hade också väldiga problem, men vi blev tvungna att tvinga i honom det. Höll fast honom och hällde det ner i halsen och tvingade honom att svälja. Sedan hade vi ett glas juice redo som han fick skölja ner det med. Det var inte populärt och vi föräldrar mådde inte heller så bra av det. Men vad ska man göra. Han måste ju få det i sig så att han blir frisk. Lycka till!

• aleksa98

hipezza

Låt mig gissa. Det e kåvepenin du har fått. Det gick inte på mina barn, dom kräktes och klöktes så jag ringde ner till vc och sa som det var och då fick vi amimox i stället. ( den e mycket godare)

• lindac77

Usch ja, det är jobbigt att ge småbarn pencillin.

Har ett öronbarn och här har vi kämpat många gånger. Men det som funkat bäst är att låta honom äta glass först så att smaklökarna bedövas lite. Sen tar vi en doseringsspruta och sprutar in penicillinet långt bak i munnen in mot kinden (sprutar man för snabbt rakt ner i halsen är risken stor att allt kommer upp lika snabbt igen). Efteråt har han fått äta upp resten av glassen.

Nu är detta lättare sagt än gjort, jag vet!

Penicillin med diverse olika smaker brukar tyvärr inte vara godare än de utan smak. Och en del sorter med smak måste man ge en större mängd av eftersom de är mer "utspädda".

Hur rejäl öroninflammation har han? Har det värkt hål så att det rinner ur örat? Om det inte gjort det så läker en ö.i oftast ut lika bra utan penicillin.

Håller tummarna för att det löser sig med penicillinkuren!

• Malwa

Hos oss har det fungerat om Alexander får ta medicinen själv! han får doseringssprutan och trycker sen ut medicinen i små omgångar, när den sen är slut har han fått en liten belöning tex en godis eller en glass.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • lindac77
    aleksa98 skrev 2007-02-21 09:20:26 följande:
    hipezza Låt mig gissa. Det e kåvepenin du har fått. Det gick inte på mina barn, dom kräktes och klöktes så jag ringde ner till vc och sa som det var och då fick vi amimox i stället. ( den e mycket godare)
    Att de i stort sett alltid börjar med kåvepenin är för att det är ett "smalare" penicillin. Sorter som t ex Amimox eller Spektramox är bredare och slår ut fler bakterier, och oftast använder man bara de sorterna om t ex inte kåvepenin har hjälpt.
  • aleksa98

E det Kåvepenin era barn tar så lätt? Jag kommer ihåg en medicin fr när jag var liten och jag kom ihåg hur äcklig den var, alltså efter typ 20 år så kom jag fortfarande ihåg den. När min son sen fick den, då väckte den en massa minnen ( när jag luktade på den, kännde jag igen den direkt "ryser") och det har aldrig funkat på mina barn, vi har varit tvungna att byta

• Pumafox

Min pojke vägrar att ta flytande penicillin, jag provade verkligen allt. Han är 19 månader.
    Så vi provade tabletter istället (kåvepenin). Jag stoppar in dem hela i en bit banan och han äter det utan att märka tabletterna.

• aleksa98

lindac77

Jag har hört av dr att det e precis tvärt om att kåvepeningen e bredar. Men men det har ingen betydelse. Den e grymt äcklig och det har aldig funkat hos oss. Barnen led som idioter så jag säger alltid nu att det e inte lönt med kåvepenin för dom tar det inte

• lindac77
    aleksa98 skrev 2007-02-21 09:30:54 följande:
    lindac77 Jag har hört av dr att det e precis tvärt om att kåvepeningen e bredar. Men men det har ingen betydelse. Den e grymt äcklig och det har aldig funkat hos oss. Barnen led som idioter så jag säger alltid nu att det e inte lönt med kåvepenin för dom tar det inte
    Nej, den är inte bredare... utan oftast får man penicillinerna i den här ordningen:
    kåvepenin > amimox > spektramox

Kåvepenin ska vara den smalaste av dem och skrivs alltid ut i första hand här vi bor eftersom det bästa är om den sorten hjälper... även om jag flera gånger påpekade för Adams öronläkare att ca 8 ggr av 10 så fick vi ändå gå vidare till nästa sort eftersom kåvepeninet inte hjälpt och att det inte kändes bra att ge kur efter kur. Men så skulle det tydligen vara ändå...

Men jag håller med om att kåvepenin är vidrigt! Inte många barn som med glädje sväljer det och ser glada ut... Undra varför det ska vara så svårt att göra penicillinsorter som smakar lite bättre?
  • lindac77
    aleksa98 skrev 2007-02-21 09:28:42 följande:
    E det Kåvepenin era barn tar så lätt? Jag kommer ihåg en medicin fr när jag var liten och jag kom ihåg hur äcklig den var, alltså efter typ 20 år så kom jag fortfarande ihåg den. När min son sen fick den, då väckte den en massa minnen ( när jag luktade på den, kännde jag igen den direkt "ryser") och det har aldrig funkat på mina barn, vi har varit tvungna att byta
    Nej, LÄTT att ge den sorten är det inte... tyvärr!
  • aleksa98

lindac77

Jag vet om att det går i den ordningen. Jag fick höra att amimoxen var typ mer inriktad men men skit i det. Jag har alltid gjort klart för läkarna att det funkar inte med kåvepenin och eftersom jag har 2 öronbarn som hade öroninflamation varannan vecka så gav dom mig amimox utan att säga ngt

• Selmas

fick tips från läkaren om att blanda pencillinet i saftkoncentrat & dra upp i spruta & trycka in i munnen. det smakar gott & det kan sköljas ner med vatten. Strunta i tänderna & det söta för det är under så kort tid & ett måste för annat bättre mående. Funkade bra för oss iallafall

• Ewis

Tips från en som haft öronbarn.

Blanda penicillinet i läsk, enligt sonen så är Fanta bäst att blanda i.
    ja jag vet det är ingen hitt att ge dom läsk men hellre en liten mängd av det och att dom får i sig pecillinet.
    I går blandade vi hostmedecin i åppel juice och det var oxå ok.

Eller

Ta penecillinet i en doseringsspruta, ha barnet i knät, kläm ihop kinderna så det blir som en pussmun/fiskmun på barnet spruta i lite i taget av medecinen och kläm i hop kinderna tills barnet svalt.
    Detta är kanske inte det trevligaste sättet eftersom gör man så här vill antagligen barnet inte ta sin medecin
    Detta tips fick vi på barnakuten.

• lindac77

Vi har också testat att blanda kåvepenin med läsk och koncentrerad saft, men den där äckliga smaken verkar gå igenom det mesta så det har inte funkat nåt vidare. Det har bara slutat med att det är större mängd som man ska tvinga i och det har varit svårt att veta hur mkt han till slut fått i sig.

Men det är ju bra när man kommer på bra idéer som funkar för sitt barn!

• aleksa98

lindac77

Precis samma för oss kanske e beroende fr barn till barn. Våra barn kanske har mer utvecklade smaklökar

• hipezza

Tack alla för svaren! Ska testa m outspädd saft i spruta. Får väl tvinga i honom, fast det känns hemskt. Själv är jag lite rädd för Amimox efter att jag själv fick nässelfeber av den förra året. Sonen har fått kåvepenin.

Svar på tråden Hur få sonen ta flytande pencillin?